Jeg har lige et enkelt spørgsmål mere, som jeg håber at kunne få svar på. Det overskud, som vores virksomhed (I/S) har lavet i år, skal der betales skat af når det nu bliver oplyst til SKAT til marts. Vi har ikke betalt B-skat eller AM-bidrag løbende, da vi først blev registreret omkring sidste sommer. Det jeg vil høre er om vi må betale B-skat og AM-bidrag fra virksomhedens konto og så lade det, der bliver tilbage blive i virksomheden (som en slags reserve/egenkapital)?Hvordan skal dette anføres i regnskabet (betragtes det på samme måde som en regning til privatbrug betalt af virksomheden)? Jeg går ikke ud fra at vi så kan risikere at skulle betale skat af de samme penge næste år, da de vel så er blevet et aktiv? |
Beløbet bliver ikke oplyst til marts. I får først jeres selvangivelse i marts/april med deadline 30. juni. Men der er nogle gange en fordel i at betale i marts, læs mere her:
I kan godt betale B-skat med firmaets penge. Så skal I lave to konti i gruppen egenkapital, hvor I registerer, hvor meget firmaet har betalt for jer hver især. Og beløbet vil blive registeret som en slags privat hævning. Hvis I lader det øvrige overskud stå, er det en fin lille/stor reserve, men I betaler skat af beløbet med mindre I bliver beskattet med virksomhedsordningen.
I skal ikke betale skat af de samme penge næste år. Det, man betaler skat af, er indtægterne minus de fradragsberettigede udgifter. Og så er SKAT faktisk ligeglad med (lidt groft sagt), hvordan I har finansieret jeres aktiver.