Nu har jeg besluttet mig at lave et mini hosting firma (lad være med at sige der er stor konkurrence mm, fordi det ved jeg godt)
Jeg skal ud og have mig en server og operative system skal være Linux da jeg vil hoste MySQL, PHP mm. Men er gået ret lost fordi der er en del "linux versioner".
Jeg vil anbefale dig at starte med Ubuntu Server Edition.
Den vil være lettest for dig at komme i gang med, hvor fx Apache og MySQL automatisk bliver konfigureret, når du under installationen vælg LAMP. Med Debian skal du selv konfigurere en masse ting, og Ubuntu har også den fordel over Debian, at der er et firma bag (Canonical), hvor man kan få support, og som har et partnernetværk. Mit eget firma er eksempelvis certificeret Ubuntu Solution Provider, og laver blandt drifts- og vedligeholdelsesaftaler på Ubuntu servere (og desktop).
Red Hat er ikke gratis, så den er måske lidt for dyr for at komme i gang med. Det samme gælder Suse
De øvrige distributioner du foreslår er ganske fine til specifikke formål, men jeg vil ikke anbefale dem til dig som begynder.
Ehm... hvis du vil udbyde hosting, så synes jeg godt nok det er tidligt du løber ind i problemer, som kræver andres hjælp. Er det for sjov, eller en kommeciel løsning du vil lave? Men tilbage til spørgsmålet: Med Debian er der rigtig meget information og hjælp at få rundt omkring.
Det er helt korrekt at konkurrencen er stor, men det skal bestemt ikke stoppe dig.
Dog syntes jeg måske at du bør starte med at undersøge reseller priserne, indtil du måske har fået et bedre kendskab til server delen selv ? Så kan du altid udbygge med dit eget server setup senere måske ?