Registrerer samt momsregistrerer privat enkeltmandsvirksomhed her i løbet af januar og har dertil et par ekstreme nybegynder-spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig lidt med. (Det er lang tid siden jeg havde Regnskab/Økonomi i Handelsskolen :)). Har fast arbejde ved siden af og virksomheden skal i min fritid producere websider, udarbejde design/tryk og tilbyde almene IT-konsulent ydelser. Der er tale om en lille ekstra-indtægt her i starten, der smutter ind på en ekstra ny-oprettet privat bankkonto. 1. Arbejdet foregår hjemme fra lejligheden om aftenen/weekenderne, hvor jeg har en stationær og en bærbar computer stående. Den bærbare er 3-4 år gammel og dengang kostede den fra ny ca. 23.000 (har ikke kvitteringen mere). Den stationære er løbende blevet opgraderet med hardware gennem årene. Jeg vurdere at det meste arbejde bliver lavet på den bærbare, men i bund og grund bruges begge nok. Hvordan vurderer jeg det med fradrag ud fra denne beskrivelse? (vil skyde på at fordelingen af privat/erhverv er 30/70, men er det nok for SKAT og skal det dokumenteres?) 2. Hvad med Bredbånd, IP-telefoni og mobil...de 2 sidstnævnte kan nemt dokumenteres på ens faktura, men hvad med bredbånd? Det er jo en fast månedlig flatrate udgift som bliver brugt både privat og erhvervsmæssigt? 3. Min årsindkomst på det faste lønmodtagerarbejde ligger på ca. 300.000. Er det noget med at man kommer op på 62-62% i skat, som man skal betale af ekstra indkomsten fra virksomheden så? (topskat osv.) Og er det klogt at vente med at betale alt skat tilbage til slutningen af regnskabsåret (dvs. automatisk kalkulere med at 63% af bankkonto-saldoen er til skat og resten er til min egen disposition)...eller er det bedst at gøre det løbende? 4. Har ingen nævneværdige start-udgifter, så virksomheden kan egentlig kun give overskud i det lange løb. I og med den gør det, bliver den vel ikke betragtet som en hobby-virksomhed? 5. Hvis jeg køber det nye Windows Vista OEM til ca. 1800kr eller andet software..så kan det vel fradrages 100% eller hur? Det var det for denne gang - vender sikkert tilbage igen. Takker på forhånd :) mvh René Haderslev |