EDIT: Der er besvaret, det skulle rent juridisk være OK!
Jeg er i den situation hvor jeg har en ide til et firmanavn, men jeg er usikker på om navnet rent juridisk ville være OK.
Jeg tænker på et navn som ligger sig lidt op af YouTube.. Som har formen: - YouETELLERANDET (kunne være YouPower, YouComputer ect - jeg har ikke lyst til at dele navnet i denne tråd da jeg ikke har registeret domæne).
Jeg har kigget lidt i varemærkeloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=123165
Men synes ikke det er så nemt at finde ud af..
Så mit spørgsmål: Ville jeg kunne kalde min virksomhed YouSOMETHING , eller ville det ligge for tæt op af et brand som Youtube ?
Du kan evt. prøve at søge her og se om der er andre der har registreret lignende varemærker. Hvis de må, må du vel også. (Det er selvfølgelig ikke så simpel, men det er da et sted at starte.)
YouTube er nok det man i juridisk forstand vil kalde et "velkendt" varemærke. Det betyder, at det nyder beskyttelse ud over lige præcis de kategorier produkter/ydelser, som YouTube leverer. Man kan sammenligne det lidt med Apples "iTunes", "iPad", hvor "i" er et centralt element.
Men det betyder ikke, at YouTube har eneret til brug af præfikset "you". Dels er "you" et almindeligt forekommende ord (personligt pronomen) og dels indgår "tube" også i varemærket. Jo tættere dine ydelser kommer på YouTubes desto større chance vil der være for, at du vil være forhindret i at lade "you" indgå.
Fx vil navnet "YouTune" for en video/musikportal formentlig være på grænsen.
Men i øvrigt vil der skulle betydelig lighed til før YouTube kan forhindre din brug.