Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag værkstedregninger for Gulpladebil

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Læser denne tråd om Kørselsgodtgørelse til selvstændige og ser dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96078&vId=203353&i=345#i96078

Jeg har en gulplade bil til privatkørsel, som jeg har købt og betalt moms af før jeg startede min enkeltmandsvirksomhed.

Nu benytter jeg den udover privatkørsel også til firmakørsel og kører ca. 4000 - 5000 km. om året i firmaregi og får kørselsgodtgørelse efter statenstakster pr. kørte kilometer (Jeg formoder at det er pkt. 3.Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.)

Har jeg forstået det korrekt og betyder det at jeg kan trække momsen for værkstedregninger fra i mit momsregnskab ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Ja..besynderligt nok.

Der er et hul i lovgivningen.

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 22:58

Er det kun værkstedregningen ? Hvad med udgifter til brændstof ?
Hvor mange år kan jeg gå tilbage ? Og kan jeg gå tilbage i tiden, hvor jeg ikke kendte til det ?

Det er jo kanon det her... Har lige fået lavet dytten for kr. 20.000,-

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:54

IT-Konsulenten:

Er det kun værkstedregningen ? Hvad med udgifter til brændstof ?
Hvor mange år kan jeg gå tilbage ? Og kan jeg gå tilbage i tiden, hvor jeg ikke kendte til det ?

Det er jo kanon det her... Har lige fået lavet dytten for kr. 20.000,-

Hej

Som Peter skriver, er der et hul - Jeg kalder det så et paradoks.

Det gælder alle driftsudgifter på varevognen, og er indført netop som en kompensation for, at der ikke afløftet moms ved anskaffelsen af gulpladebilen.

Det link, som der henvises til, giver også et par eksempler på, hvad der ikke anses for at være driftsudgifter.

I princippet kan du anmode om at få genoptaget skatteansættelsen 3 år tilbage. Så du må i gang med "kuglerammen".

God arbejdslystStick out tongue

Tonny

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 10:52

Tonny Skov Pedersen:
I princippet kan du anmode om at få genoptaget skatteansættelsen 3 år tilbage. Så du må i gang med "kuglerammen".

Det passer jo så også med tidspunktet for hvornår jeg startede virksomhed og begyndte at bruge bilen :-)

Tonny Skov Pedersen:
Det gælder alle driftsudgifter på varevognen, og er indført netop som en kompensation for, at der ikke afløftet moms ved anskaffelsen af gulpladebilen.

Jeg ved godt at det skal jeg spørge revisoren om, som skal lave det for mig, men hvis du/I hurtigt kan svare, så vil jeg også blive glad:

Er det alle brændstof udgifter, jeg har haft, altså både privatkørsel og firmakørsel ?

:-) Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58

Hej igen!

Ja......!

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37

IT-Konsulenten:
Jeg ved godt at det skal jeg spørge revisoren om, som skal lave det for mig, men hvis du/I hurtigt kan svare, så vil jeg også blive glad:

Nu kender jeg ikke dit forhold til din revisor = om du har lyst til (i givet fald) at bede ham/hende begynde at blafre med ansvarsforsikringen.

Men som en generel bemærkning, så skal man altid - når man opdager et glemt fradrag - overveje, hvorvidt ens rådgiver (revisor) burde have været opmærksom. Det kommer selvfølgelig an på, hvad den konkrete kundeaftale indebærer.

Min erfaring med moms og revisorer er, at de er hurtige til at undslå sig ansvar for fejl - somme tider også for hurtige.

Lige præcis den regel du spørger til, er så relevant og betydende, at enhver revisor bør kende den indgående,  være i stand til at rådgive herom - og frem for alt gøre det. Naturligvis kan en konkret aftale indebære, at revisoren ikke som sådan skal "rådgive" men blot sætte flueben.

Du kunne jo starte med at spørge din revisor, når du beder ham/hende opgøre din efterregulering, "hvorfor han/hun ikke har nævnt noget".  Så kan det jo være, han/hun får så tilstrækkeligt røde ører, at han/hun vil lave opgørelsen uden beregning.

Vh
Lars

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 11:56

Hej Lars,

Du har fuldstændigt ret. Jeg har dog af tilsvarende men andre årsager netop opsagt samarbejde med revisor, netop fordi "han" ikke rådgiver mig, som jeg bad om da samarbejdet startede.

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:28
Hej... Jeg vil råde dig til fremover at bogføre alle dine udgifter vedrørende gulpladebilen på dine driftskonti med automatisk momskode på. Når året er slut omposterer du alle udgifter til "privat hævet". Herefter posterer du værdien af kørselsgodtgørelsen i stedet for. Så holder du samtidig styr på hvor meget bilen koster i alt og du har derved bedre mulighed for at vurdere om andre bilordninger kunne være mere fordelagtig skattemæssigt for dig. Husk at tage hensyn til ændringen i dine private hævninger hvis du er i VSO, idet du normalvis får en højere hævning når du hæver dine foreløbigt udgiftsførte udgifter og bagefter efterposterer kørselsgodtgørelsen.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:20

Lars Gosvig:

Nu kender jeg ikke dit forhold til din revisor = om du har lyst til (i givet fald) at bede ham/hende begynde at blafre med ansvarsforsikringen.

Men som en generel bemærkning, så skal man altid - når man opdager et glemt fradrag - overveje, hvorvidt ens rådgiver (revisor) burde have været opmærksom. Det kommer selvfølgelig an på, hvad den konkrete kundeaftale indebærer.

Hej Lars

Som en hurtig bemærkning vil jeg understrege, at et forhold som dette ikke kan henføres under revisors ansvarsforsikring, idet der "kun" er tale om en korrekt skatteansættelse.

Der kan følgelig blive tale om, at omkostningerne til udbedringen skal afholdes af pågældende revisor uden beregning.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)