Vi arbejder, som nogen af jer sikkert ved, en del med emnet nyhedsbreve, og jeg vil da lige komme med lidt input til sagen samt til et par af kommentarerne.
Årsagen til anmeldelsen er, at firmaet ikke har oplyst kunderne om, at de ville blive kontaktet efterfølgende, på en måde hvor kunden har haft mulighed for at takke nej. Markedsføringsloven er stedet hvor man skal lede efter grundlaget for anmeldelsen, og paragraffen er §6 stk. 1:
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Kort sagt: Har kunden anmodet om at modtage henvendelser via elektronisk post (eller opkaldssystem/telefax), må man naturligvis sende henvendelser til kunden. Der er ikke umiddelbart nogen begrænsninger for hvor bredt man må sælge i disse henvendelser, så længe man holder sig indenfor loven samt hvad kunden har accepteret at modtage.
§6 stk. 2 gør dog det hele lidt mere ugennemskueligt:
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Kort sagt: Har en kunde handlet hos dig, og har kunden haft mulighed for at takke nej til henvendelser i forbindelse med afgivelse af e-mail-adresse, må du markedsføre egne, tilsvarende produkter eller tjenesteydelser via elektronisk post.
Det kræver altså, at kunden har haft mulighed for at takke nej - og hvordan gør man så det? Jeg har taget et screenshot fra en af vores kunders site:

Som I kan se har de valgt at markere en checkbox i købsprocessen på forhånd. Det betyder, at de må markedsføre relaterede produkter i deres nyhedsbreve. Havde checkboxen ikke været markeret på forhånd, måtte de markedsføre alle typer produkter de sælger. I denne købsproces har kunden mulighed for at takke nej til at modtage henvendelser, hvilket bringer mig til næste punkt.
Det er desværre ikke nok at oplyse om, at man tilmeldes et nyhedsbrev eller lignende i forretningsbetingelserne. Kunden skal informeres tydeligt, og skal have mulighed for at takke nej.
Hvis I er i tvivl om lovgivningen omkring nyhedsbreve, kan jeg kraftigt anbefale Forbrugerombudsmandens spamvejledning. Den er lang! - men god læsning.