Jeg vil gerne starte op selv, men jeg er på SU. Jeg har kigget på de andre indlæg, men det er vist folk, der først starter virksomhed og så søger SU (?). Hvordan påvirker det min SU + su-lån næste måned, hvis jeg starter virksomhed op nu. Jeg har forstået det på den måde (fra told og skats hjemmeside), at jeg skal have cvr nummer, når jeg vil importere fra udlandet, selv om jeg ikke tjener 50.000 om året. Mister jeg så min su et stykke tid? Hvordan påvirker det anden økonomi som boligstøtte og fripladser (børnehave o.lign)?
Din SU påvirkes kun hvis du har overskud i din virksomhed og kun hvis overskuddets størrelse + anden lønindtægt overstiger grænsen for hvor meget man må tjene udover SU''en - hvad grænsen er kan du finde andetsteds på nettet.
Mht. hvordan det påvirker anden økonomi, mener jeg at det samme gør sig gældende. Hvis du har overskud i virksomheden, kan du betragte det som en yderligere lønindtægt. Så kan du selv tjekke i de konkrete situationer.
Håber det er svar nok, ellers spørger du bare igen.
Helt grundlæggende, så kan det siges at du som selvstædnig (som før nævnt) vil påvirke din SU på samme måde som hvis du har et alm. job. Der er et loft for hvor meget du må tjene pr. måned du får SU. Men der er en fordel ved at tjene pengene som selvstændig!! Man behøver nemlig ikke at hive alle ens tjente pengen ud af virksomheden! Og hvis man ikke gør det, så vil det heller ikke påvirke din SU... Så det er jo en stor bonus, som jeg tror der er en del der benytter sig af. Hvis du har en enkeltmandvirksomhed eller et interessentskab, så skal du kigge nærmere på virksomhedsskatteordningen, og hvis du har et selskab (APS eller A/S), så ved din revisor hvordan det skal gøres. Men virksomhedsskatteordningen bør du nok også lade en revisor klare, det kan got være lidt kompliceret...