Jeg har været inde hos Skat i dag og snakke lidt om indtægter og udgifter i forbindelse med mit enkeltmandsfirma (jeg har et andet fuldtidsjob). Og de bad mig om at rette min forskudsopgørelse, så den passede til et forventet overskud. Men min virksomhed, vil komme til at køre med underskud. Og her kommer alle de spørgsmål, jeg først kom til at tænke på, på vej hjem: Skal/kan jeg så opgive et minusbeløb på forskudsopgørelsen? Og vil et minus resultere i et højere fradrag i 2011 eller er de penge væk? Mit minus opstår pga. befordringsgodtgørelsen, da jeg kører for en del mere end jeg omsætter for. Håber mine spørgsmål er forståelige.
Mvh. Per Bjørnholt
PS. Jeg beklager meget, hvis der allerede findes et svar et sted på Amino.dk - men jeg har ikke fundet det.
Nej, det er desværre ikke muligt at indtaste underskud på forskudsopgørelsen. Du vil dog blot få overskydende skat retur i 2011, når din selvangivelse er blevet indberettet. Underskuddet fra din virksomhed kan nemlig modregnes i din indkomst fra dit andet arbejde.