Så jeg har svaret nogle gange, men fra nu af hedder det 'Ja, altid!'. Jeg troede simpelthen, at man CMS udbydere var længere henne på de basale ting end de faktisk er.
I det hele taget er der alt for lidt fokus på SEO i forbindelse med valg af CMS. Jeg tror grunden til at de fleste udbydere ikke har produktet, er så ganske simpelt som at efterspørgslen ikke er der.
Behovet er der måske, men hvis ikke det er noget kunderne går op i eller stiller krav til, så er det næppe funktioner som CMS leverandører vil vælge at bruge deres tid på at udvikle. Cost/Benefit.
Og vedr. Wordpress så er det jo faktisk også sådan at medmindre du selv sørger for at installere plugins og have styr på dine ting, så er det da absolut også et rent kaos i forhold til selv de mest basale seo-krav. (som jeg kunne forestille mig ville være på Mikkel's liste).
Så vi skal have kunderne til at stillet kravet til branchen og leverandørerne, og et godt sted at starte er jo at Mikkel skriver en standard kravspecifikation som kan følges rent teknisk. Så kan øvrige mere avancerede seo-hensyn så komme som en konsulentydelse fra diverse eksperter, deriblandt Mikkel selv.
Mikkel > måske kunne du få dig nogen gode kunder ind den vej, ved at udgive en kravspec til frit og gratis brug, men med henvisning til dig selv ved mere avancerede behov eller brug for seo-check eller hvad du nu leverer :)