Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regulært domænepirateri - eller hvad synes du?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne lige høre jeres holdning til denne.

Kunden har købt en hjemmeside hos et kendt skandinavisk hosting/webdesign firma. Firmaet har en aftale med nogle folk der leverer Google Aps. Google Apps-folkene laver så en apps-konto på kundens domæne, selvom inden applikationer skal bruges eller er bestilt.

Kunden kan nu ikke oprette sit eget Google Apps, da kundens domæne jo er taget af en Google Aps-reseller.

For at få nedlagt/slettet ønsker hosting/webdesignfirmaet en skriftlig aftale og skriver til hvor de oplyser at der ved sletning 'også slettes alle de databaser der måtte eksistere i forbindelse med vores mailadministration'. FUD!. Arbejdstiden er 5 dage.

Er dette regulært pirateri eller tager jeg fejl? Hvad synes andre?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 15:55

Det ved jeg ikke, det er svært at sige uden at kende til hele sammenhængen.

Der er i stigende grad flere og flere hosting-udbydere, som benytter Google Apps til at levere mails til sine kunder, og det er da muligt (fordi jeg ikke ved hvem du taler om), at det er sådan et firma, og at de som standard altid opretter en Apps konto til de domæner/webhoteller der bestilles.

De 5 dage skyldes formentligt også bare det faktum, at fra du sletter et domæne hos Google Apps til du igen kan oprette det eller bruge på anden vis i Apps, går der 5 dage hos Google.

At de vil slette 'databaser i forbindelse med deres mailadministration' forstår jeg ikke betydningen af. Hvad er det for en database, og hvad er det for noget mailadministration? Det må være til at få at vide af leverandøren...

Udover det synes jeg ikke, sådan som det er fremstillet her, at det lugter af ugler i mosen.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 16:24

Hvorfor får kunden ikke bare administrationen af domænet hos Google Apps? Der er jo altid mindst en bruger på domænet der administrerer den, hvis ikke det er kunden selv må hostingfirmaet have lavet en konto. Under alle omstændigheder må kunden selv vel have rettigheder til at administrere domænet.

"Databasen" der er tale om kunne være de mails der eventuelt allerede er modtaget på Google Apps kontoen. Ellers ved jeg det ikke.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 16:33

Hej Martin

Kunden har aldrig bestilt noget om mail, men blot en hjemmeside. Hjemmesidebureauets partner (et andet firma) opretter så en google-apps og optager dermed http://www.google.com/a/kundens-domæne.dk.

Kunden har intet haft at gøre med dette firma.

Administratorkontoen til domænet er naturligvis Apps-resellerens, så den kan aldrig overdrages til kunden.

Jeg forventer at 'når' kunden vil på Google Mail, så har reselleren været så 'flink' at klargøre dette og kan hjælpe med at administrere. På samme måde som hvis jeg købte dit domæne så du 'nemt' kunne få en hjemmeside hos mig.

@Kasper:

Er det kun mig, eller er formuleringen netop at "Skal vi gøre noget du ikke forstår som kan have alvorlige konsekvenser?"

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 16:39

Jesper:

Administratorkontoen til domænet er naturligvis Apps-resellerens, så den kan aldrig overdrages til kunden.

Ikke nødvendigvis, det er (mindst) en bruger på domænet der har administratorrettighederne. En administrator kan give administratorrettigheder til andre brugere.

Dvs. - få Google Apps partneren til at give kunden administratorrettigheder på en bruger, og fjern så partnerens bruger efterfølgende.

Alternativt, så få dem til at slette Google Apps som de foreslår. Hvis DNS mv ikke peger på Google Apps endnu er der intet tabt. Der går 5 dage fra kontoen er slettet til kunden kan oprette en ny.

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 16:50

Er der ikke bare tale om en fejl? - som rettet hurtigt ved at opsige det skriftligt.

Google Apps tager omkring 5 dage om at frigive et domæne, hvis det er slettet fra en konto - sådan var det ihvertfald hos os, da vi skulle prøve at lege med det ;-)

Vh
Henrik 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 17:57

@Kasper,

Overdragelsen burde jo kunne lade sig gøre, da primary administrator account skal være en @kunde-domæne.dk, men administrator password recovery informerer om der er sendt en mail til @3parts-partner.dk som kunden aldrig har haft noget at gøre med.

Hosting/webdesign oplyser telefonisk at en overdragelse fra deres partner aldrig kan lade sig gøre. De vil altså beholde administrationen af noget de aldrig har administreret.

De er nu blevet bedt om at slette alt og jeg har sat en redelegering igang, så vi ligeledes kan kontrollere DNS'er osv. Jeg var ikke klar over at Google er 5 dage om at nedlægge, men den burde jo aldrig være oprettet.

@Henrik, man kan da håbe det er en fejl, men der er intet som virker sådan :(

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 18:16

Ja, det er korrekt. Under registreringen angiver man en e-mail adresse uden for domænet til password recovery. Hvis de ikke vil overdrage jer løsningen er der ikke så meget at gøre, så må i vente de 5 dage indtil det kommer på plads.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)