Hej Alle, jeg håber I kan være behjælpelig med at opklare mit undren!
Jeg har for meget meget lang tid siden aftalt med et firma, at de skal lave min webshop, som skulle sættes op i Magento. Jeg gav dem nogle tegninger om, hvilke elementer jeg gerne ville have på shoppen og idéer til design. På grund af et meget lavt budget(10.000kr ex moms), indgik vi en aftale om, at vi kunne købe et template, som de derefter ville justere, så den kom til at se ud, som det ønskede design. De købte det template, som jeg bad dem om - da jeg synes det var det, der havde størst potentiale (men hvad har jeg af forstand på hjemmesider). Efter købet af templatet beder de os om at indbetale 40% af det aftalte beløb, hvilket svarede til 4000kr, som vi overførte prompte. Der går en uges tid, før de vender tilbage til os, om at nu havde de uploadet vores side til deres demoside, som vi kunne gå ind og kigge på. De havde så ikke lavet andet end at uploade templatet og indsætte det logo, som vi havde fået lavet af en tredjepart. Jeg skrev derfor tilbage til dem, at jeg ikke kunne se, at de havde lavet nogen af de ændringer, vi havde snakket om - rent grafisk, samt at de skulle indsætte et flash element i midten af siden, som var aftalt. Det svar vi fik tilbage, var at de troede at vi havde besluttet os for at beholde de farver, som var på det købte template, eftersom vi havde valgt lige netop det. Derefter skriver de tilbage at det flash modul, som vi har købt af tredjepart ikke vil kunne integreres i webshoppen for under 5000kr ex moms. men hvis den "bare" skulle vise udvalgte varer, som ikke skulle kunne ændres i backend, så ville det koste meget mindre - dette havde vi snakket med dem om i starten og burde havde været med i de 10000kr som vi aftalte til at starte med. Jeg bad dem ikke om noget, før at jeg kunne få et møde med dem. det tog os lidt tid, men jeg fik arrangeret et møde med dem. Da jeg kom til mødet, fik jeg at vide, at de havde skiftet projektleder og at jeg derfor skulle have en ny kontaktperson inden for virksomheden. Denne kontaktperson starter helt fra scrats. det vil sige, at han absolut "intet" vidste om min aftale med den tidligere projektleder. Jeg måtte derfor bruge vildt meget tid på at forklare ham, hvad mine behov var og at jeg under ingen omstændigheder ville betale over det først aftalte (10000kr). Han var fuldt ud forstående og det virkede til, at det hele bare spillede igen. Jeg kom med et forslag til, hvordan farverne på siden skulle være, hvilket han slog ned og sagde at det var alt for VVS-agtige farver, som ikke passede til mit produkt, og derfor kom han med et bedre forslag. Da jeg kom hjem, og tjekkede demosiden, havde han sku lagt de farver op, som vi lige var blevet enige om, ikke var aktuelle - og det gjorde at siden så vildt utroværdig ud. derfor sagde jeg til ham, at han skulle ikke bekymre sig om at designe vores side, jeg skulle nok få lavet alt det grafiske via billede elementer, som bare skulle implementeres i siden efterfølgende. Jeg er ikke super skrap til photoshop, så der gik lige et par uger før jeg var klar med en skitse. jeg designede siden, så den på skitsen så ud som det endelige resultat gerne skulle se ud. Vi får derefter en mail retur med en ny estimeret pris, da det vil kræve yderligere omprogrammering at implementere billede-elementerne, da de skal ændre opstillingen på varerne. den nye pris bliver estimeret til 10000+2000+1000 =13000 ex moms 2000kr = betaling for omprogrammeringen 1000kr = oversættelse af det engelske indhold på frontend (forsiden) Jeg bliver meget skeptisk men vil gerne have projektet ud af verden så jeg, nu fem måneder efter, kan få webshoppen i gang. To uger senere får jeg en mail fra dem igen, om at nu havde de implementeret de elementer jeg havde sendt til dem. det viser sig så, at 1) de fleste er implementeret, men de er ikke rettet til, så de passer perfekt på siden, som skitsen viste. 2) de manglede stadig at lave omprogrammeringen, så produkterne ville blive tilpasset ligesom på den tilsendte skitse. Det skriver jeg selvfølgelig tilbage til dem. De vender så tilbage, at nu kan de ikke gøre mere, da det åbenbart er for komplekst at ændre opstillingen af produkterne. de vil derfor gerne levere siden nu, og slå 1000 kr af den først aftalte pris, så vi kan få en tredjepart til at færdiggøre resten. Jeg skriver derfor tilbage til dem, at hvis andet ikke kan lade sig gøre, må vi jo bare gøre det. Jeg skriver derfor at jeg vil betale 9000kr.. Derefter vender de tilbage og beder mig om at betale slut fakturaen på 10000 i stedet for 9000. - hvilket jeg ikke har vendt tilbage på endnu. Nu er det så, at jeg efter at have tænkt lidt over det, undrer mig over, hvad jeg egentlig betaler for. De har jo ikke leveret det produkt, som jeg har bestilt og allerede betalt 40% af. Det er lidt ligesom at gå ned til din autoforhandler og bede ham om at lave din bil, da den ikke kan køre. når du seks måneder senere kommer for at hente din bil - efter værkstedet flere gange har udskudt deadline, så kan den stadig ikke køre. de har pillet lidt ved motoren, så den nu kan starte, men de kan desværre ikke finde fejlen og få den til at køre. Det vil sige, at de ikke har lavet det job de er blevet ansat til. Jeg skal da ikke betale for et produkt de ikke kan levere? Jeg vil gerne gå med til, at de beholder de 4000kr, som jeg allerede har betalt, men jeg vil på ingen måder betale 10000kr (som var det først aftalte beløb på en færdig webshop), hvor de ikke kan lave den færdig for mig pga siden nu er for kompleks for dem. De siger, at hvad de har lavet nu, svarer til 20000kr +, men hallo.. hvad har de egentlig lavet? Jeg har lavet ALT det grafiske. de har kun skulle indsætte det i webshoppen. jeg nægter simpelthen at betale det beløb, da jeg ikke vil betale for et produkt jeg ikke har fået - eller kun har fået halvt.
Så jeg håber at en af jer, kan hjælpe mig. har jeg nogen ret til IKKE at skulle betale for det de leverer? Hvordan er normal procedure?
Med venlig hilsen Henrik Petersen |
hpetersen:De siger, at hvad de har lavet nu, svarer til 20000kr +, men hallo.. hvad har de egentlig lavet? Jeg har lavet ALT det grafiske. de har kun skulle indsætte det i webshoppen. jeg nægter simpelthen at betale det beløb, da jeg ikke vil betale for et produkt jeg ikke har fået - eller kun har fået halvt.
Der er uden tvivl mange ukendte i hele din historie. Og med garanti mindst 3 versioner af historien.
Din version
Leverandørens version.
Den objektive version.
Morale => Total Cost of Ownership (TCO) _er_ HØJ når der tænkes kortsigtet.