Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anmelde andre, hvad skal man?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Foranlediget af den til stadighed løbende debat i offentlige fora og pressen så kunne det være interessant at få jeres kommentarer til forholdet omkring anmeldelse af andre til eks. offentlige myndigheder.

Det har bl.a. også fra politikernes side været udmeldt og rost, herunder endda tilskyndet at vi skal anmelde andre, hvis vi konstaterer eller bare får mistanke om, at der virksomheder/personer, som overtræder den gældende lovgivning.

Udmeldingen fra SKAT og skatteministeren er således også utvetydig, idet alle anmeldelser til SKAT bliver taget alvorligt og efterprøves/undersøges nærmere.

Jeg har for mit vedkommende et dilemma, som jeg beskriver i min seneste blog http://erhvervs-consult.dk/blog/#post5, hvor jeg grundet mit arbejde får indsigt i mange forhold. Jeg er dog også omfattet af de særlige regler, som er gældende for revisorer jvf. Revisorlovens bestemmelser.

Hvor går grænsen for en anmeldelse - Overtrædelse af straffeloven, skatteloven m.v.?

Derfor er spørgsmålet, hvor og hvornår indtræder der reelt en pligt til en anmeldelse?

Er det OK at anmelde alene på grundlag af en mistanke?

Hvordan med anonyme anmeldelser, som SKAT iøvrigt også tager alvorligt?

Jeg ved godt, at emnet kan blive meget følelsesladet, men appellerer derfor også kun til en klinisk vurdering af emnet, herunder grænserne for og ikke mindst hvilke forhold, som kan/skal give anledning til en efterfølgende anmeldelse.

Fortsat god weekend Big Smile

Tonny

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:08

Syntes det er nemt at svare på

Derfor er spørgsmålet, hvor og hvornår indtræder der reelt en pligt til en anmeldelse?
Ved stærk mistanke eller ved kendskab til en forbrydelse bør man anmelde.

Er det OK at anmelde alene på grundlag af en mistanke?
Efter min mening ja..

Hvordan med anonyme anmeldelser, som SKAT iøvrigt også tager alvorligt?
Well du kan jo altid bare printe et stykke papir ud, smide det i en anonym kuvert med gummihandsker på og lad være med at slikke på frimærket... (De er klisterpapir anyway).

Jeg ville nok være anonym på en mistanke men stå ved det hvis jeg vidste noget med sikkerhed.

Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 19:15

Jeg vil også klart gå ind for at anmelde hvis jeg ved noget med sikkerhed, Specielt hvis straffeloven er af relavans.

Ville i de fleste tilfælde også i forhold til skatteloven, men kommer an på hvordan overtrædelsen er sket. Er du under revisor beskyttelse og opdager "ulovlige fejl" men der bliver rettet op på fejlene vil jeg nok lade den ligge, men er det bevidst svindel ville jeg anmelde.

kommer også an på om det er din ægetfælle eller nogle du ikke kender så godt, du vil anmelde, for i nogle tilfælde er man nok ikke så populær bag efter, og så kan det jo være rart nok at gøre det anonymt, hvis man mener der er behov for at andre tjekker op på det.  

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:26

Hej Tom

Tak for dit input.

Som revisor er problemet netop, at vi får et meget bredt kendskab til forhold, hvor vi nødvendigvis må vurdere i hvilken egenskab, vi er kommet i besiddelse af oplysningerne.

Som godkendt revisor har vi jvf. Revisorlovens § 22 en objektiv anmeldelsespligt i henhold til denne bestemmelse.

Kopi af § 22 til orientering

"Rapportering om økonomiske forbrydelser

§ 22. Indser revisor under udførelse af opgaver efter § 1, stk. 2 og 3, at et eller flere medlemmer af virksomhedens ledelse begår eller har begået økonomiske forbrydelser i tilknytning til udførelsen af deres hverv, og har revisor en begrundet formodning om, at forbrydelsen vedrører betydelige beløb eller i øvrigt er af grov karakter, skal revisor straks underrette hvert enkelt medlem af ledelsen herom. Underretningen skal indføres i revisionsprotokollen, hvor revisor fører en sådan. Har ledelsen ikke senest 14 dage herefter over for revisor dokumenteret at have taget de fornødne skridt til at standse igangværende kriminalitet og til at rette op på de skader, den begåede kriminalitet har forårsaget, skal revisor straks underrette Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet om de formodede økonomiske forbrydelser. 1.-3. pkt. finder ikke anvendelse på forhold, der er omfattet af reglerne i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.

Stk. 2. Finder revisor, at underretning til ledelsesmedlemmerne vil være uegnet til at forhindre fortsat kriminalitet, skal revisor straks underrette Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet om de formodede økonomiske forbrydelser. Tilsvarende gælder, hvis flertallet af virksomhedens ledelsesmedlemmer er involveret i eller har kendskab til de økonomiske forbrydelser.

Stk. 3. Fratræder revisor, jf. § 18, stk. 2, og sker dette, i forbindelse med at revisor har en begrundet formodning om, at der foreligger en situation som omhandlet i stk. 1, 1. pkt., skal revisor straks underrette Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet herom og om grundene til sin fratræden.

Stk. 4. I selskaber, som har et tostrenget ledelsessystem, omfatter medlemmer af virksomhedens ledelse både medlemmer af det centrale ledelsesorgan og af tilsynsrådet.

I disse tilfælde er der ikke meget, som er overladt til tvivl.

Jeg har dog stadig utrolig svært ved at foretage en anmeldelse alene på en mistanke, hvorfor jeg i de givne tilfælde også rådfører mig med min advokat med henblik på at få overblik over juraen heri.

Iøvrigt har jeg da også kendskab til (dokumenterbart) om flere af min kollegaer, som overtræder såvel årsregnskabsloven, selskabsloven og revisorloven, men at påbegynde et korstog i den anledning har jeg indtil nu valgt at afstå fra.

Jeg hører gerne flere kommentarer til problemstillingen om anmeldelse af andre.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:29

LSMagle:

Jeg vil også klart gå ind for at anmelde hvis jeg ved noget med sikkerhed, Specielt hvis straffeloven er af relavans.

Ville i de fleste tilfælde også i forhold til skatteloven, men kommer an på hvordan overtrædelsen er sket. Er du under revisor beskyttelse og opdager "ulovlige fejl" men der bliver rettet op på fejlene vil jeg nok lade den ligge, men er det bevidst svindel ville jeg anmelde.

kommer også an på om det er din ægetfælle eller nogle du ikke kender så godt, du vil anmelde, for i nogle tilfælde er man nok ikke så populær bag efter, og så kan det jo være rart nok at gøre det anonymt, hvis man mener der er behov for at andre tjekker op på det.  

Jeg kan udmærket følge dine tanker.

Vedrørende revisors rolle, så har jeg lige kopieret Revisorlovens § 22 i mit tidligere indlæg, så den del har jeg forhåbentlig styr på Wink

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)