Hej alle Foranlediget af den til stadighed løbende debat i offentlige fora og pressen så kunne det være interessant at få jeres kommentarer til forholdet omkring anmeldelse af andre til eks. offentlige myndigheder. Det har bl.a. også fra politikernes side været udmeldt og rost, herunder endda tilskyndet at vi skal anmelde andre, hvis vi konstaterer eller bare får mistanke om, at der virksomheder/personer, som overtræder den gældende lovgivning. Udmeldingen fra SKAT og skatteministeren er således også utvetydig, idet alle anmeldelser til SKAT bliver taget alvorligt og efterprøves/undersøges nærmere. Jeg har for mit vedkommende et dilemma, som jeg beskriver i min seneste blog http://erhvervs-consult.dk/blog/#post5, hvor jeg grundet mit arbejde får indsigt i mange forhold. Jeg er dog også omfattet af de særlige regler, som er gældende for revisorer jvf. Revisorlovens bestemmelser. Hvor går grænsen for en anmeldelse - Overtrædelse af straffeloven, skatteloven m.v.? Derfor er spørgsmålet, hvor og hvornår indtræder der reelt en pligt til en anmeldelse? Er det OK at anmelde alene på grundlag af en mistanke? Hvordan med anonyme anmeldelser, som SKAT iøvrigt også tager alvorligt? Jeg ved godt, at emnet kan blive meget følelsesladet, men appellerer derfor også kun til en klinisk vurdering af emnet, herunder grænserne for og ikke mindst hvilke forhold, som kan/skal give anledning til en efterfølgende anmeldelse. Fortsat god weekend Tonny
|
Syntes det er nemt at svare på
Derfor er spørgsmålet, hvor og hvornår indtræder der reelt en pligt til en anmeldelse?
Ved stærk mistanke eller ved kendskab til en forbrydelse bør man anmelde.
Er det OK at anmelde alene på grundlag af en mistanke?
Efter min mening ja..
Hvordan med anonyme anmeldelser, som SKAT iøvrigt også tager alvorligt?
Well du kan jo altid bare printe et stykke papir ud, smide det i en anonym kuvert med gummihandsker på og lad være med at slikke på frimærket... (De er klisterpapir anyway).
Jeg ville nok være anonym på en mistanke men stå ved det hvis jeg vidste noget med sikkerhed.