Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken type virksomhed (og evt. lidt feedback)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Sep 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er en ung fyr på 23, som pt. læser Engelsk & International Virksomhedskommunikation, og har i den sammenhæng været 4 måneder i USA, hvor jeg primært har læst marketing & communication. Desuden er jeg igang med tilvalgsfagene Organisation & Ledelse.

Jeg har længe gerne ville starte min egen virksomhed, men har ikke haft den rette idé, så at sige. Siden jeg kom hjem har jeg dog fået blod på tanden og især i sammenhæng med at jeg fik arbejde som Kommunikationsmedarbejder for Branding Løgstør, er idéerne begyndt at komme til mig.

Nå, men til sagen.

Jeg vil gerne starte min egen enmandsvirksomhed, ved siden af mit arbejde og studie (bachelor til sommer). Min plan er at tilbyde løsninger indenfor markedsførings og kommunikationsområdet (herunder bl.a. også udformning af pressemeddelelser og udsendelse af selvsamme).

Min målgruppe er andre enmandsvirksomheder samt små virksomheder, som ikke selv har råd til at ansætte enten en kommunikationsmedarbejder eller et stort marketing bureau, og som naturligvis heller ikke selv besidder de nødvendige redskaber og viden.

Jeg kunne derfor godt tænke mig lidt feedback dels på idéen og konceptet, men også hvad jeg helt konkret skal gøre her fra. Webdesign er noget jeg selv udformer, ligeledes er logo osv. Men hvad skal jeg konkret gøre i forhold til Skat (betaling af skat, moms, CVR/SE nr.), fakturaer/lønopgørelser og regnskab)

På Forhånd Tak,

Dennis V. Hampe

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Dec 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 21:27

Hej Dennis

Altså ideen i sig selv lyder meget godt, så den skal du bare udvikle på. Lav en forretningsplan så du får tænkt alt ting igennem. 
Når du har lavet din forretningsplan, så få lavet din hjemmeside og alt for arbejdet, samtidigt med at du besøger webreg.dk og får dig virksomhedregistret, om du vælger at moms registre dig med det samme eller venter til du er tættere på de 50.000,- må du selv om. 

Med betaling af skat og moms, så skal du betale moms hver 3. mdr. som du gør via skat's hjemmeside og skat betaler du en gang om året (senest den 1/7), mere og bedre info, så besøg skat.dk

Men det er det jeg ved :) der er helt sikkert nogen der ved mere.

Held og lykke med projektet

/Rasmus 

Alle ideer kan udleves!

Ejer af DreamsforKids.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48

Hej!

Nope...Du betaler B-skatog AM-bidrag  i 10 rater.

Har du restskat, skal denne betales senest 31/12 for at undgå rentetillæg.

MvH

Peter.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:56

Peter - Revisor:

Hej!

Nope...Du betaler B-skatog AM-bidrag  i 10 rater.

Har du restskat, skal denne betales senest 31/12 for at undgå rentetillæg.

MvH

Peter.

YesKorrekt. Beklager, men jeg kan ikke give stjerner endnu Star

Nu skriver du, at du vil starte virksomhed ved siden af studierne. Her skal du så være opmærksom på reglerne i forbindelse med selvstændig virksomhed og evt. SU.

Hvis dette er tilfældet, så kan du lige starte med læse www.su.dk og reglerne for virksomhed sideløbende.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Sep 10
Skrevet kl. 09:57

Hej igen og tak for indlæggene indtil videre :)

okay, så jeg skal altså betale B-skat og dette gøres 10 gange per år, samtidig skal eventuel restskat betales inden 31/12 for at undgå der løber renter på en eventuel restskat.

"samtidigt med at du besøger webreg.dk og får dig virksomhedregistret, om du vælger at moms registre dig med det samme eller venter til du er tættere på de 50.000,- må du selv om. "

Vil det sige, at jeg uanset hvad skal registrere mig som virksomged? Jeg synes nemlig at have læst, at man kan drive et mindre firma, som lønmodtager og istedet for at udsende fakturaer, så udsender man "Lønspecifikationer".

Moms-registrering, hvordan fungerer det helt præcist? -Sådan som jeg forstår dit indlæg, så koster det 50.000 at momsregistrere sig - men hvornår er det nødvendigt?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:14

DHampe:
okay, så jeg skal altså betale B-skat og dette gøres 10 gange per år, samtidig skal eventuel restskat betales inden 31/12 for at undgå der løber renter på en eventuel restskat.

Helt korrektYes

DHampe:

"samtidigt med at du besøger webreg.dk og får dig virksomhedregistret, om du vælger at moms registre dig med det samme eller venter til du er tættere på de 50.000,- må du selv om. "

Vil det sige, at jeg uanset hvad skal registrere mig som virksomged? Jeg synes nemlig at have læst, at man kan drive et mindre firma, som lønmodtager og istedet for at udsende fakturaer, så udsender man "Lønspecifikationer".

Moms-registrering, hvordan fungerer det helt præcist? -Sådan som jeg forstår dit indlæg, så koster det 50.000 at momsregistrere sig - men hvornår er det nødvendigt?

Reglerne er, at du må indenfor en periode af 12 måneder have op til kr. 50.000 i omsætning (ikke indtjening) uden en momsregistrering og heraf ej heller et CVR-nr.

Ved udskrivning af faktura påføres i stedet dit CPR-nr. og der anføres ikke nogen moms på fakturaen. Der er ikke tale om en lønspecifikation, men derimod om en faktura med navn, adresse og cpr.nr.. Grunden til cpr.nr. er, at den der betaler din faktura/regning er pligtig til at indberette de udbetalte beløb til SKAT ved årets afslutning.

Ved en overskridelse af omsætningsgrænsen på en 12 måneders periode på kr. 50.000, så skal du momsregistreres og have et CVR-nr., som bevirker, at du skal tillægge 25 % moms på dine fakturaer.

Det koster ikke noget at blive momsregistreret. Du kan vælge at lade dig momsregistrere når som helst, også selv om omsætningen er under kr. 50.000. Bestemmelsen er kun et krav, hvis du overstiger grænsen på kr. 50.000

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Sep 10
Skrevet kl. 15:31

Okay, er der så nogen bestemte datoer/tidsrammer for disse skattebetalinger?

Med hensyn til omsætningen. Det lyder rimelig ligetil, dog er jeg lidt forvirret over tillægningen af en eventuel moms.

Hvis jeg nu moms-registrerer mig nu, skal jeg så tillægge moms på mine fakturaer?

Tillægning af moms, hvordan foregår det? er det bare en specifikation af momsen eller skal jeg rent faktisk tillægge 25% til min normale 'arbejdsløn' ?

I en anden boldgade:

Hvad mener i er den bedste fremgangsmetode når man skal etablere sig? På nuværende tidspunkt har jeg mere eller mindre hjemmesiden på plads, og naturligvis også min forretningsplan. Jeg har et logo på tegnebrættet og fundet et sted hvor jeg kan få visitkort til konkurrencedygtige priser. Min egentlige markedsføring står jeg mere eller mindre selv for - af logiske årsager. 

Hvordan vil i mene at jeg skal bevæge mig frem fra hvor jeg står nu?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:26

DHampe:
Okay, er der så nogen bestemte datoer/tidsrammer for disse skattebetalinger?

Betaling af B-skat m.v. sker den 20. i hver måned, dog juni og december undtaget. B-skatten beregnes på grundlag af dit forventede overskud i virksomheden fratrukket dine personlige fradrag, eks. renter og faglige kontingenter m.v.

DHampe:

Hvis jeg nu moms-registrerer mig nu, skal jeg så tillægge moms på mine fakturaer?

Tillægning af moms, hvordan foregår det? er det bare en specifikation af momsen eller skal jeg rent faktisk tillægge 25% til min normale 'arbejdsløn' ?

Ja, når du er registreret, så skal du tillægge 25 % moms. Ja, hvorvidt du kalder det en arbejdsløn eller timepris eller et samlet beløb, så afslutter du med at tillægge momsen med 25 %.

DHampe:

I en anden boldgade:

Hvad mener i er den bedste fremgangsmetode når man skal etablere sig? På nuværende tidspunkt har jeg mere eller mindre hjemmesiden på plads, og naturligvis også min forretningsplan. Jeg har et logo på tegnebrættet og fundet et sted hvor jeg kan få visitkort til konkurrencedygtige priser. Min egentlige markedsføring står jeg mere eller mindre selv for - af logiske årsager. 

Hvordan vil i mene at jeg skal bevæge mig frem fra hvor jeg står nu?

Jeg vil anbefale dig at blive registreret med CVR-nr., idet du herved også får fradrag for den moms, som du allerede har betalt og skal betale for det materiale, som du har bestilt.

Derudover vil jeg anbefale dig at få kontakt til en dygtig boghold og/eller revisor, som kan hjælpe dig med hhv. forskudsregistrering af din indkomst samt få sat hele administrationen af virksomheden i system.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)