Den ville jeg bare bruge uden de store betænkeligheder. Alt i alt indeholder den nogenlunde de samme formuleringenr, som jeg bruger, og som jeg har fået læst igennen af en jurist. Min erfaring er, at man skal gøre op med sig selv, hvad man som minimum konkret skal bruge billederne til. Derefter forsøger man at lave så bred en release som muligt. Jeg har kun oplevet få gange, at folk har været utrygge ved de brede formuleringer. Da man jo allerede har gjort op med sig selv, hvad det egentlige behov er, kan man uden at blinke eller diskutere blot slette det man ikke har brug for. Som regel plejer jeg at sige til personerne, at de lige for lov til at se/godkende de endelige billeder, inden de bliver lagt ud på nettet. Det giver en super god tillid. Langt de fleste er bange for, at der vil blive lagt dårlige billeder af dem ud på nettet. Alene af den grund, at dårlige (eller bare middelmådige) billeder er totalt ubruelige som salgsbilleder, vil det aldrig blive aktuelt - det er også et godt argument. Ovenstående er blot lidt af mine erfaringer med almindelige folk, som ikke er vandt til at få taget og brugt billeder af sig på den måde - dvs. ikke-professionelle modeller. Når du betaler for modellerne, så er det også meget nemmere at stille krav. Med venlig hilsen Carsten
|
Kontrakten er en standart-kontrakt og den er almindelig udbredt blandt fotografer der tager modelfotos. Dog får de fleste lavet deres egen, som er tilpasset deres situartion, men hvor standarten så har været udgangspunktet.
Selv startede jeg ud men den og har siden revideret min egen flere gange med tilføjelser, som netop beskriver mere detaljeret, hvad billederne må bruges til, osv. Her har jeg dog også oplevet, at spænde ben for mig selv, ved at give modellen for meget vetoret, så det gælder om at finde en balance, med hensyn til rimlighedden i brugen af billederne. Ved betalingsopgaver kan en model så heller ikke forvente, at det er hende/ham der styrer billedvalget, selv om de oftet får lov til at give deres besyv med. Betales modellen for arbejdet, undgår man netop for meget fnider fnader.