Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed & SU - hvordan?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Vordingborg
Tilmeldt 24. May 10
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Wi:

Fru Glob: Jamen hvis ikke han skal registrere et enkeltmandsfirma - eller enkeltmandsvirksomhed, hvad skal han så registrere sig som - alle de begreber er jeg nu slet heller ikke inde i?

er der eventuel nogen man kan snakke med dette om? Hvis ja, i så fald hvem kan man tage kontakt til?

Jeg ved med min mands firma kigger Told og Skat på det hele som en enhed, med f.eks. selvangivelse.

Jeg vil mene han skal lave en selvskabsform af f.eks. S.M.B.A., ApS eller A/S.

Jeg er på ingen måde ekspert, det er bare mit indtryk af hvordan det hænger sammen.

Du kan kontakte Told og Skat, de burde kunne fortælle dig nøjagtigt hvordan det hænger sammen.

MVH Ida

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Han skal bare køre det som en enkeltmandsvirksomhed - og beskattes efter virksomhedsskatteordningen, så er det problem løst :)

Han betaler kun en acontoskat på 25% af virksomhedens overskud - resten af skatten kommer til betaling, når han hæver pengene fra virksomheden. Du kan eventuelt læse noget mere om denne beskatningsform.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han tilmelder sig virksomhedsordningen, så bliver han kun personligt beskattet af det beløb som han "trækker ud" af virksomheden. Det vil sige han bare skal holde sig under det det pågældende beløb, stadig modtage SU, og så bare betale virksomhedsskat af resten. 

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det, men jeg ville nok lige få de bekræftet af en revisor.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Han skal bare køre det som en enkeltmandsvirksomhed - og beskattes efter virksomhedsskatteordningen, så er det problem løst :)

Han betaler kun en acontoskat på 25% af virksomhedens overskud - resten af skatten kommer til betaling, når han hæver pengene fra virksomheden. Du kan eventuelt læse noget mere om denne beskatningsform.

Acontoskat på 25%.. Vil det sige:

Lad os sige at hans virksomhed tjener 7000 kroner - han trækker så 6010 kroner ud, som han beskattes normalt af - de resterende 990 kroner skal han så kun betale 25% af, og resten af skatten som nok er på omkring 12% bliver så betalt når han trækker dem ud også. Er det forstået korrekt?

Er der i øvrigt nogen grænse for hvor LANG tid de kan stå? For uddannelsen tager ca. 2 år, og han kan jo nå at få lavet sig NOGET af en "opsparing" på 2 år hvis det kører rigtig godt..

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Ja - i korte træk er det sådan det foregår. Man betaler fuld skat af de penge man hæver fra virksomheden (medmindre man selvfølgelig har betalt 25% et andet år) De penge man lader stå - betaler man kun 25% af.

Nej, der er ikke nogen tidsfrist for hvornår de skal hæves.

Fra København
Tilmeldt 5. Oct 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Wi:

  • Hvis han overskrider de 6010 kroner, hvad sker der så? Han vil jo ikke stoppe med at tjene FLERE penge af den grund - kan man eventuel lade dem stå i virksomheden, selvom det er en enkeltmandsvirksomhed, og ikke er ApS eller noget i den stil.

I en måned hvor du får udbetalt SU må du derudover tjene 8464kr, uden at skulle tilbagebetale SU.

Hvis du i en måned forventer at tjene mere end dette kan du fravælge SU på månedligt basis. En måned med fravalgt SU giver dig ret til at tjene 17107kr, i stedet for de 8464kr, altså (17107-8464 = 8643kr ekstra).

Den højeste sats på 32926kr pr. måned kræver at du afbryder din uddannelse, så den vil jeg anse for irrelevant i sammenhængen.

Det samlede beløb du må tjene udregnes på årsbasis, og ikke månedligt. Det vil sige at hvis du i September måned opdager at du i løbet af året har tjent 10.000kr for meget, kan du framelde SU i 2 måneder (8643kr*2måneder = 17286kr), og derved slippe for at tilbagebetale SU.

Dette er satserne for videregående uddannelser, som set på http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx. Bemærk at beløbene sandsynligvis er anderledes på ungdomsuddannelser.

Wi:

  • Man har jo normalt et fradrag, bliver fradraget brugt via SU'en eller sker dette via anden personlig indkomst, som eksempelvis eget firma, som han ønsker. Der er jo stor forskel på om han skal betale skat af 6010 kroner eller 2500 (når fradraget er trukket).
  • ifølge SU's hjemmeside vil han modtage 5.384 kroner før skat, så er vi enige om at hans fradrag på omkring 3500 kroner bliver brugt her, ikke? Og ikke fra hans indkomst fra hans virksomhed.

SU vil som standard benytte dit hovedkort, og derved dit fradrag. Dette kan du dog ændre via. selvbetjeningen på minsu.dk jvf. http://www.su.dk/SU/satserSU/skat/Sider/default.aspx

Wi:

  • Skal han bruge en revisor/bogfører? I så fald, er det så overhovedet værd at begive sig ud i, for sådan en fætter er vel ikke helt billig i drift - og hvis ja, hvor ofte skal man så bruge sådan en.

Dette er som altid en personlig sag. Hvis han mener han kan klare det selv er det lovligt (hvis virksomhedstypen tillader det), men hvis han føler behov for det, og har råd, kan han tilvælge det.

 

Jesper Jarlskov

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

"Det samlede beløb du må tjene udregnes på årsbasis, og ikke månedligt. Det vil sige at hvis du i September måned opdager at du i løbet af året har tjent 10.000kr for meget, kan du framelde SU i 2 måneder (8643kr*2måneder = 17286kr), og derved slippe for at tilbagebetale SU."

Det vidste jeg ikke, og sad faktisk og undrede mig over det i går. Tusind tak :)

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål til dette Jesper Jepsen.

Vil det sige at man ikke længere "kan trække det fra"? - Jeg mener, er det påkrævet at man betaler skatten på 25% af virksomhedens indtægter, inden man f.eks. køber en computer til virksomheden?

 

Mvh.

Steffen

 

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bilde:

Jeg har et spørgsmål til dette Jesper Jepsen.

Vil det sige at man ikke længere "kan trække det fra"? - Jeg mener, er det påkrævet at man betaler skatten på 25% af virksomhedens indtægter, inden man f.eks. køber en computer til virksomheden?

 

Mvh.

Steffen

 

Hej Steffen,

Nej - selvfølgelig ikke :)

Hvis du køber en computer som småanskaffelse, fragår den jo i virksomhedens skattepligtige overskud, som du har mulighed for at hæve af - eller opspare til 25% i skat.

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske er det fordi det er søndag, et min hjerne kører lidt langsom:) -  men jeg tolker dit svar, som at man altså godt kan trække virksomhedskøb fra virksomhedsindkomsten inden man trækker de 25% til kapital-opsparingen!? (undskyld, at jeg sådan vil have det skåret i pap:)

 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)