Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed - vurdering af salgspris

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Ullerslev
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er blevet tilbudt en andel af en lille virksomhed, som tilbyder konsulentydelser indenfor maskinkonstruktion, produktudvikling og 3D CAD tegnesystemer.

Virksomheden har ingen ansatte ud over de to ejere, men har 3-6 eksterne konsulenter tilknyttet, som løser opgaver. Virksomheden har eksisteret i ca. 10 år. Udover lidt computerudstyr og noget software er der ingen faste værdier i selskabet (der er ingen ejendomme eksempelvis).

Det jeg søger her er lidt input til, hvilke parametre man generelt tager i betragtning, når man ønsker at prissætte en virksomhed - i det her tilfælde for at jeg kan vurdere, om den tilbudte pris er rimelig.

Der er som sagt småt med faste værdier i virksomheden, og dem der er, er til at forholde sig til. Det vanskellige er de imateriele værdier såsom goodwill, kundekartotek, knowhow, 'brand' mv. Hvordan værdisætter man sådanne størrelser?

Eller angriber man en værdisætning langt mere simpelt ved 'blot' at se på virksomhedens historiske regnskabsdata kombineret med en vurdering af virksomhedens muligheder i nær og fjern fremtid? Altså en cost-benefit-analyse af, hvor lang tid det vil tage før investeringen forventes at være tjent hjem for mig?

Mvh.

Jørn Pedersen

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jørn,

Det jeg gør er, at kigge på forrentningen af min investering - den skal være acceptabel, ellers gider jeg ikke foretage investeringen. Det er derfor vigtigt, at kigge på virksomhedens årlige overskud. Der kan dog være ting som gør, at det retfærdiggør en højere pris f.eks et godt brand, en unik position på markedet, eller stor vækst. Herudover kigger jeg også på risikoen for, at f.eks. overskuddet falder den kommende tid - for så falder min forrentning jo. Det er derfor vigtigt at forsøge at kigge ud i fremtiden og se hvordan virksomheden kommer til at udvikle sig - om der tabes kunder eller andet.

Jo flere mennesker du spørger, jo flere forskellige metoder vil du få at vide - hver mand sine præferencer :)

Fra Ullerslev
Tilmeldt 13. Mar 09
Skrevet kl. 20:49

Hej Jesper,

Tak for din feedback. Jeg er enig med dig i at virksomhedens årlige overskud er til at forholde sig til. Og i sidste ende drejer det sig om, hvilken forrentning jeg kan få for investeringen. For uanset hvor spændende muligheder der er for at være med til at videreudvikle og styrke virksomheden, så skal de investerede penge jo hjem igen og efter en given periode skulle der jo gerne blive et afkast.

Det er vanskellgt at vurdere økonomien i virksomheden, for forholdende har ændret sig meget for branchen under den økonomiske krise. Det er ikke en stabil situation lige nu, så de historiske data er ikke så meget værd. Det som står tilbage er - som jeg ser det - en ren subjektiv vurdering af vilkårene og mulighederne for virksomheden i årene som kommer. At der ikke er faste værdier i særligt omfang, gør det i virkeligheden kun nemmere, for så er der ikke behov for at vurdere, hvor meget de er værd.

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:01

Hej Jørn,

Jeg ville i dit tilfælde prøve, at kigge på den pris der forlanges for ejerandelene og vurdere om jeg kan leve med prisen - og hvornår pengene kan være tjent hjem igen. Husk dog at indregn en ordentlig forrentning af dine penge, især i denne situation hvor du siger at branchen er ændret en del. Det kan gå både op, men det kan så sandelig også gå ned for virksomheden :)

Det er rigtig spændende, at være med til at udvikle en virksomhed, men der skal jo også være lidt profit i det - ellers kan man hurtigt miste interessen når spareskillingerne er investeret i projektet.

Fra Ullerslev
Tilmeldt 13. Mar 09
Skrevet kl. 22:23

Hej Jesper,

Tak for de gode råd. Det er det jeg vil gøre.

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 22:30

Hej Jørn,

Herfra blot en stor opbakning til Jespers måde at anskue sagen på.

Præcist og godt beskrevet, nøjagtig som jeg selv ville have anbefalet dig at se på sagen.

Held og lykke med projektet.

Mvh

Lars Hyldegård

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:54

Hej Jørn,

Husk på, at der er en stor risiko i denne virksomhed, da virksomhedens viden ligger hos nogle eksterne konsulenter. Hvilke aftaler har virksomheden med disse konsulenter? Hvilken relation har sælgerne af virksomheden til disse konsulenter?

I værste fald kan du opleve, at du køber virksomheden, og konsulenterne derefter afbryder samarbejdet med dig. Du skal derfor vurdere på, hvordan et samarbejde kan fastholdes med disse konsulenter, og du skal også meget gerne have en plan for, hvordan du kan inddrage viden andre steder fra.

Har du selv den nødvendige viden? Hvis du har, er problemet jo knap så stort, men hvis du ikke har, så er det ekstremt vigtigt at du sikrer virksomheden den nødvendige viden - på den ene eller anden måde.

Vær også opmærksom på, at sælgeren af virksomheden kan starte op i branchen igen. Tag derfor dine forholdsregler overfor et sådant scenarie. Lad en konkurrenceklausul være en del af kontrakten.

For mig lyder det som et farligt køb, med mindre du selv har den nødvendige viden til virksomheden, og dermed selv besidder samme viden som de i dag tilknyttede konsulenter.

Men det kan også være et godt køb, hvis du får gjort dig de rigtige overvejelser, og du er sikre på, at sælgerne af virksomheden har reelle intensioner.

Fra Ullerslev
Tilmeldt 13. Mar 09
Skrevet kl. 23:22

Hej Martin,

Tak for rigtig god feedback. Jeg er meget opmærksom på de forhold du beskriver - og det er bl.a. derfor jeg er voldsomt usikker på, om den tilbudte pris er rimelig. Min mavefornemmelse er ikke god.

Vedr. viden hos eksterne konsulenter. Det er forhold som jeg allerede har med i et foreløbigt udkast til en kommende forretningsplan - som en stor risiko. Den viden skal man forsøge at forankre i virksomheden.

Jo, jeg har selv den fornødne tekniske viden. Jeg har mere end 10 års erfaring indenfor branchen. Derudover kender jeg de nuværende ejere ret godt og også de øvrige konsulenter - jeg har selv været tilknyttet som konsulent til virksomheden i flere år.

Jeg er også OBS på konkurrenceklausuler. Sælgerens intensioner tror jeg er fair og reelle. Det springende punkt er prisen. Alle øvrige forhold er jeg sikker på, at vi sagtens kan blive enige om.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:14

Det lyder godt, at du er opmærksom på dette.

Prisen kan du ret firkantet sætte ud fra, hvad det selv vil koste dig at bygge et lignende scenarie op omkring virksomheden, som du får tilbudt. I bund og grund køber du ikke andet end goodwill (fra kunder, ansatte, mv.) og da det ikke er noget du kan købe dig til andre steder, så kan goodwill nogle gange vurderes meget højt. Altså ud fra udbud og efterspørgsel.

Prøv at vurder på, hvad det vil kræve af dig at nå til samme sted, hvis du starter op fra bunden og får aftaler i stand med kunder, ansatte, mv. Hvis du vurderer at det koster dig eks. 500.000 kr. i investeringer og "mistet salg / fortjeneste i forhold til at købe", så kan du groft værdisætte den tilbudte goodwill til 500.000 kr, dog fratrukket virksomhedens oparbejdede badwill samt risici (ved at overtage et eksisterende varemærke).

For at finde din maksimale pris, skal du derfor trække badwill og risici fra, og så ender du på en pris, som er din egen prismæssige smertegrænse.

Når du kender din prismæssige smertegrænse, så kan du begynde at forhandle om prisen. Din opgave er så at presse prisen så langt ned som muligt. Hvis der er mange andre som er interesseret i at købe, så bliver det måske svært at forhandle, men hvis du kender til forhold, som kan presse prisen ned (eks1. sælger mangler penge nu, eks2. der er ingen andre købere, eks3. sælger har mistet interessen og virksomheden bliver mindre og mindre værd dag for dag, eks4. sælger har andre projekter som venter, mv.) så kan du tillade dig at byde lavere, og stadig holde fast i sælgers opmærksomhed.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)