Hej, Jeg er blevet tilbudt en andel af en lille virksomhed, som tilbyder konsulentydelser indenfor maskinkonstruktion, produktudvikling og 3D CAD tegnesystemer. Virksomheden har ingen ansatte ud over de to ejere, men har 3-6 eksterne konsulenter tilknyttet, som løser opgaver. Virksomheden har eksisteret i ca. 10 år. Udover lidt computerudstyr og noget software er der ingen faste værdier i selskabet (der er ingen ejendomme eksempelvis). Det jeg søger her er lidt input til, hvilke parametre man generelt tager i betragtning, når man ønsker at prissætte en virksomhed - i det her tilfælde for at jeg kan vurdere, om den tilbudte pris er rimelig. Der er som sagt småt med faste værdier i virksomheden, og dem der er, er til at forholde sig til. Det vanskellige er de imateriele værdier såsom goodwill, kundekartotek, knowhow, 'brand' mv. Hvordan værdisætter man sådanne størrelser? Eller angriber man en værdisætning langt mere simpelt ved 'blot' at se på virksomhedens historiske regnskabsdata kombineret med en vurdering af virksomhedens muligheder i nær og fjern fremtid? Altså en cost-benefit-analyse af, hvor lang tid det vil tage før investeringen forventes at være tjent hjem for mig? Mvh. Jørn Pedersen
|
Hej Jørn,
Det jeg gør er, at kigge på forrentningen af min investering - den skal være acceptabel, ellers gider jeg ikke foretage investeringen. Det er derfor vigtigt, at kigge på virksomhedens årlige overskud. Der kan dog være ting som gør, at det retfærdiggør en højere pris f.eks et godt brand, en unik position på markedet, eller stor vækst. Herudover kigger jeg også på risikoen for, at f.eks. overskuddet falder den kommende tid - for så falder min forrentning jo. Det er derfor vigtigt at forsøge at kigge ud i fremtiden og se hvordan virksomheden kommer til at udvikle sig - om der tabes kunder eller andet.
Jo flere mennesker du spørger, jo flere forskellige metoder vil du få at vide - hver mand sine præferencer :)