Hej herinde Vi har fundet en producent af en vare vi gerne vil sælge i Danmark. Denne producent leverer allerede til en kunde i USA. Denne kunde har på baggrund af producentens varer oprettet et firma og sælger varerne som deres eget mærke. Producenten siger at det amerikanske firma er deres agent, og at vi derfor godt kan handle, da de også er interesseret i en agent i Danmark. Men hvis vi pludselig står med identiske varer (andet mærke) har/kan vi så få problemer med anklager om kopivarer? Reelt set er det jo en identisk vare der bliver solgt under et andet navn. Hvordan sikrer vi os juridisk? Med venlig hilsen Morten Andersen
|
Som jeg hører det, må det være producenten der står med ophavsret / patent - det går jeg ud fra.
I så fald må det være dem der skal anklage jer for at have "misbrugt" deres varer, hvilket ville være ret skørt, når nu de selv har solgt dem til jer med videresalg for øje.
Det kan selvfølgelig være at der er yderligere forhold som giver anledning til din bekymring, men ud fra hvad du har skrevet indtil videre kan jeg ikke se det problematiske aspekt.
Jeg går yderligere ud fra at den amerikanske agent ikke har en eller anden form for global eksklusiv-aftale - ellers virker det ret hul i hovedet at producent / grossist vil sælge jer produktet.. Så begår de jo selv kontraktbrud.