Ja, grundlaget sker ud fra at der kommet forbud mod en del af produktet (indpakningen)
Kan jeg henvende mig til producentet med et krav om erstatning/tilbagekøb/etc?
Det er dig der er ansvarlig for at produktet overholder de danske regler, og så falder vi igen tilbage på hvad du har aftalt med din leverandør og om du kan løfte bevisbyrden. At varen er produceret inden for EU og solgt i andre EU lande, giver ikke dig automatisk adgang til at sælge dette produkt i hele EU.
Hvis din leverandør har lovet dig at produktet er godkendt til salg i Danmark, så kan du muligvis komme igennem med et krav, men hvis de ikke indvilliger frivillig i dette, så skal du igennem en retsinstans i det pågældende land, hvilket ikke er helt nemt.
Umiddelbart skal du have en advokat til at vurdere dette for dig og du bliver nødt til at sammenholde dit tab med de omkostninger du evt. vil få/risikere ved at gennemføre en sådan sag.
Der er vidt forskellige krav til fødevaresikkerhed i de forskellige lande i EU.
Umiddelbart kan du ikke stille et krav til din leverandør om, at han betaler udgiften for tilbagetrækning, medmindre som Søren siger, at i har lavet en aftale herom.
Danmark er et sindsygt land at drive fødevarevirksomhed i!!
Jah, jeg er nu ikke overbevist, men nej - vi har ikke lavet en aftale om hvordan omkostningerne fordeles i en evt. tilbagetrækningssituation. Udfordringen går ikke på de omkostninger jeg har haft her i DK. Men derimod hvad jeg stiller op med det resterende varelager? - og kun det.
Jeg tillader mig at supplere de allerede gode svar her i tråden.
1. Kig i din kontrakt med din leverandør. Står der noget om mangler ved produkterne/eventuelt krav, de skal leve op til?
2. Står der noget om "lovvalg" og evt. hvor mulige konflikter skal løses?
3. Hvis du ikke har en kontrakt med din leverandør er udgangspunktet, at du selv er ansvarlig for, at indhente tilladelser medmindre det forhold, som gør, at tilladelse ikke bliver givet, udgør en decideret mangel ved produktet.
Om det kan være tilfældet skal der er mere grundig undersøgelse til for at kunne vurdere.
3) Efter at produktet er solgt i DK i et års tid kommer der et forbud mod en del af indpakningen. Dette gælder kun i DK. Alle varer (dvs også konkurrenternes) blev trukket tilbage jf. "forsigtighedsprincippet" - dvs produktet må gerne sælges i alle andre EU-lande.
4) Spørgsmålet går så på: Hvordan er jeg stillet mht mit varelager?