Jeg er så småt begyndt at planlægge hvad jeg vil betale i skat i år og har derfor et spørgsmål:
Hvis jeg betaler et firma for at lave en ny hjemmeside til mig i år. Skal denne så aktiveres regnskabsmæssigt(skattemæssigt) eller kan jeg udgiftsføre hele omkostningen i år?
Gør det nogen forskel om hjemmesiden koster kr. 10.000 eller 30.000?
Hej
Jeg vil umiddelbart tro at anskaffelse af hjemmeside sidestilles med køb af software og derfor kan straksafskrives/udgiftsføres fuldt ud i anskaffelsesåret.
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
Nej der er ikke noget maksimumbeløb for straksafskrivning af software.
Som Peter nævner kan du evt. aktivere købet regnskabsmæssigt. Så skal du bare fastsætte en levetid for anskaffelsen af hjemmesiden (som bliver et svært gæt). Men går ud fra at det var den skattemæssige behandling/fradraget du var interesseret i.
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
Tak for svaret. Vil jeg evt. kunne udgiftsføre skattemæssigt og aktivere regnskabsmæssigt. Og ville det regnskabsmæssige aktiv så kunne indgå som indskudskapital ved omdannelse til ApS, på trods af at det er udgiftsført skattemæssigt?
Jeg skal lige sige at jeg ikke er erfaren inden for dette område men jeg har et bud...
Der skal tages stilling til i den konkrete situation om den regnskabsmæssige værdi kan anses for værende reel. Mens du har personlig virksomhed er du ikke tvunget til at udarbejde et regnskab der opfylder årsregnskabslovens regler men når virksomheden overgår til selskabsform skal årsrapporten opfylde disse regler. Man vil således skulle vurdere om den aktiverede værdi af hjemmesiden er reel og herunder vurdere om hjemmesiden har en værdi, hvis selskabet ophørte altså om den ville kunne realisere den aktiverede værdi. Hvis vi snakkede om yahoo eksempelvis så er man ikke i tvivl om at der er penge i navn/brand mv..