Jeg synes du skal nøjes med at lade dem betale en del - på den måde kan du jo føle dig lidt mere sikker. Kunden har sjældent noget imod - hvis procentsatsen ikke er for voldsom.
At lade dem betale det hele sætter måske kunden i en utryg position og måske vælger de på baggrund af det at hoppe fra
Hvis det er nye kunder, ser jeg intet problem i de betaler hele beløbet inden levering. Jeg er før blevet snydt, og jeg gider i hvert fald ikke tage chancen igen :-).
Lad dem betale 25% nu. Mens du laver møblerne sender du dem løbende billeder, så de kan se hvor langt du er. Inden levering betaler de så 50% og resten 25% når de er leveret.
har lige fået ordrer til bl.a. Tyskland og Schweiz, men også Danmark.
Spørgsmålet er, skal de betale en del eller det hele inden levering
Hej Gitte
Er der tale om tyske / schweizsiske firmaer er det normal kotyme at men de første par gange betaler hele beløbet forud for leveringen. Send dem en faktura med på hele beløbet Ekskl. moms (få deres moms nr) er de seriøse skal de nok betale. Ved private kunder bør du altid tage 100 % forudbetaling.
HUSK
At lave nogle handelsbeitingelser hvor det fremgår hvor vernetinget er i tilfælde af en juridisk tvist, ligeledes er det vigtigt at du specificere leverings betingelserne i henhold til incoterms.
Hvis vi har kunder som bestiller for større beløb, hvor vi bliver i tvivl, om de kan betale, plejer vi at skrive en sød mail til dem, at pga krise osv kan det være svært at få skrabet penge ind i øjeblikket, så vi giver 5 % rabat på hele ordren, hvis de betaler forud ved denne første ordrer. Stort set alle kunder gør det og bliver faktisk rigtigt glade for rabatten - og formulerer man det rigtigt kan det være med til at skabe et tættere bånd med kunden, for tit får man en lille dialog om "ja jeg er også blevet snydt engang osv"..
Jeg har kun haft en eneste kunde som har haft et problem med det - han kom med en god forklaring hvorfor det ikke kunne lade sig gøre og jeg faldt for den og sendte varen - og han røg så til inkasso i sidste uge pga manglende betaling øv bøv. Så jeg vælger at tage det som et udtryk for, at hvis ikke de vil have den ekstra rabat, må det vræe fordi, de ikke kan betale.
Ved forsendelser til udlandet er det helt normalt at betale forud i hvertfald ved første handel.
Du kan til enhver tid kræve alle pengene forud for bestilte varer. Jeg mener hvis kunden har et problem med det, må det være et klart tegn på at de ikke har rene hensigter for hvorfor skulle de så havde problemer med at betale forud.
Nu er det heller ikke sådan at man skal blive så desperat for at få salget gennemført at man vælger at satse på at de betaler af frygt for at de så ikke vil bestille varen igennem dig.
Den med de 5 % i kontant rabat lyder også som en god model.