Hej Jeg arbejder med glaskunst i min fritid, og har nu fået mulighed for at sælge tingene gennem et hotel. Imidlertid kræver hotellet, at jeg har et cvr nr. men hvordan får jeg det, og hvad vil det indebære for mig? Skal jeg mon til at aflevere regnskab og lægge moms på mine ting, selv om jeg ikke har en omsætning over kr. 50.000?? Et tillægsspørgsmål: Hvordan og hvem vurderer, om det er unikakunst, der laves? Og har jeg ret i, at man ved unikakunst må have en omsætning på kr. 300.000, før der skal svares moms? Venlig hilsen Brit |
mitte:Skal jeg mon til at aflevere regnskab og lægge moms på mine ting, selv om jeg ikke har en omsætning over kr. 50.000??
Hvis du lader dig registrere frivilligt for at få et CVR-nummer skal der moms på uanset din omsætning ikke når 50.000 kr. Du skal lave regnskab som normalt. Dette skal kun indsendes, hvis SKAT beder dig om det.
mitte:Hvordan og hvem vurderer, om det er unikakunst, der laves? Og har jeg ret i, at man ved unikakunst må have en omsætning på kr. 300.000, før der skal svares moms?
Det er i princippet SKAT som laver den afgørelse. Og jeps du har ret i at grænsen for momsregistrering i forbindelse med kunstnermoms er 300.000 kr.
Afhængig af din virksomhed skal du være opmærksom på at du både kan have omsætning der er omfattet af 50.000 kr grænsen og så kan du have omsætning som er omfattet af kunstermoms og dermed græsnen på 300.000 kr.
En måde kunne være at lade dig frivilligt registrere for moms således at du får et CVR-nr. Hvis du ikke har momspligtig omsætning sender du en momsangivelse afsted med 0 kr.
Generelt kunne du prøve at regne på hvad der kan betale sig, da den effektive salgsmoms ved førstegangssalg er 5% mens du stadigvæk har fuldt fradrag for din købsmoms (25%).
/Henrik