Der er ingen problemer i at sælge til din virksomhed.
Det jeg nævner med momsen kan skelnes på følgende måde, hvor du vurderer, at dine aktiver har mistet 50% i værdi siden du købte dem. Husk, at det udstyr du har betalt 10.000 kr. for privat jo kan købes for 8.000 kr. ekskl. moms fra nyt. Aktivernes værdi er derfor 5.000 kr. inkl. moms og 4.000 kr. ekskl. moms:
1) Eksempel, hvor du sælger til din virksomhed (på samme måde som vi nu omtaler det):
Du sælger udstyret for 4.000 kr. til din egen virksomhed
Privat indtægt = 4.000 kr.
Erhvervsudgift = 4.000 kr.
2) Eksempel, hvor du sælger til 3. part og køber nye aktiver i samme stand af momsregistreret sælger:
Du sælger udstyret for 5.000 kr. til en 3. part
Privat indtægt = 5.000 kr.
Erhvervsudgift = 4.000 kr., da du køber af momsregistreret sælger, og trækker momsen fra.
Du tjener altså 1.000 kr. mere ved at sælge og købe nyt, men det kan også være forbundet med en masse besværligheder:
- findes der overhovedet noget udstyr til salg fra en momsregistreret 3. part?
- hvilken stand er det nye udstyr i (hvad er historikken)?
3) Eksempel, hvor du sælger til 3. part og køber nyt udstyr:
Du sælger udstyret for 5.000 kr. til en 3. part
Privat indtægt = 5.000 kr.
Erhvervsudgift = 8.000 kr., da du køber af nyt udstyr, og trækker momsen fra.
I sidste eksempel modtager du 5.000 kr. privat, men har udgifter på 8.000 kr. i firmaet. Det er ca. samme udgift (eller mindre), som hvis du skulle have trukket pengene ud som løn og betalt skat af dem. Dog har du i stedet fået skiftet dit gamle udstyr ud med nyt udstyr.
Det nemmeste er selvfølgelig at vælge eksempel 1, og så længe dit udstyr ikke har større værdi end det har, så er det nok også den bedste model. Selvfølgeligt alt afhængigt af hvilket udstyr der er tale om.
Nå, det blev en lang liste med muligheder, og jeg håber ikke jeg gjorde dig unødigt forvirret!