Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommerciel fundraising

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino.

Hvordan har I det med kommerciel fundraising?

Er det godt, et nødvendigt onde, eller direkte skidt?

Vil et menneske der med gode hensigter kaster sig ud i en karriere som fundraiser i det private erhvervsliv, gøre mere skade end gavn ?

VH Jørgen Olsen

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:26

Hej Jørgen

Jeg har rejst masser af penge til kommercielle projeketer - og tjent pænt på det fra tid til anden.
Fundraising er blot en serviceydelse som så meget andet - hvis den udbydes til en pris, så det har værdi for både køber og sælger - så er der et marked.
Hvilken skade kan professionelle fundraisere gøre?

mvh Hans

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:
Hvilken skade kan professionelle fundraisere gøre?

Prøv at gå en tur ned gennem gågaden i en af de større danske byer, og du har svaret ;)

Der er helt klart penge at hente i det.... Men jeg tror markedet er mættet og presser man kunderne yderligere kan det hurtigt give bagslag.

Jeg giver f.eks. af princip aldrig penge til de der pader, der pester en på strøget..... Jeg er fucking ligeglad med hvor god deres sag er - de får løn for det og det hænger, i min verden, ikke sammen med velgørenhed :)

Så i forhold til denne forbruger skader ihvertfald én type professionel fundraising på den værst tænkelige måde: Jeg vil ganske enkelt ikke have noget med det at gøre.

Derudover er der så fundraising til for-profit organisationer.... Og der har jeg intet problem med det. Det svarer jo et eller andet sted bare til man outsourcer sin salgsafdeling.....

Men derfor kan det i den grad godt skade dit produkt eller din virksomhed..... Du har jo en eller anden starut til at rende rundt og repræsentere din virksomhed.... Det kræver vel ikke meget fantasi, at forestille sig hvilket clusterfuck det kan udvikle sig til hvis der ikke er HELT klare linjer omkring hvordan han skal agere blandt potentielle kunder og investorer? ;)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:56

@ FAMA: OK - Vi forstår noget forskelligt ved professionel fundraising. Jeg kan sagtens se dine pointer.

I min verden handler fundraising om at rejse penge til konkrete projekter - f.eks. ved at søge fonde og puljer.
Det mest konkrete eksempel, jeg lige kan komme på, var en fyr der fik ½ mio i EU-tilskud til en betonknuser. Hvis jeg ikke havde hjulpet, havde han intet fået. Derfor var min indsats penge værd.

mvh Hans

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:36

Hans Stokholm Kjer:
I min verden handler fundraising om at rejse penge til konkrete projekter - f.eks. ved at søge fonde og puljer.

Jo det er klart.... Fundraising er jo et ret vidt begreb.... De fleste vil nok associere det med non-profit organisationer. Men du har naturligvis ret i det kan tolkes på flere måder.

Jeg mener i øvrigt heller ikke fundraising per definition er skadeligt.... og da slet ikke at du har skadet virksomheder, ved den fundraising du har udøvet - det er jeg ked af, hvis du fik det indtryk. Jeg er sikker på den fundraising du har udført har været helt igennem professionel. Det er ihvertfald mit indtryk, at du har styr på dit "shit", som os i generation X og Y siger :)

Det jeg bare opponerede lidt imod var den underforståede "happy-go-lucky" indstilling der var til at man da bestemt ikke kunne skade nogen ved at drive virksomhed som professionel fundraiser..... Det tror jeg måske er at vinkle sandheden lidt for rosenrødt ;)

Vi kan jo tage den navnkundige Anna Kastberg, som eksempel.... Godt nok var hendes job ikke at være fundraiser.... Men som direktør for et ungt museum på Vestegnen synes jeg nok vi kan tillade os at antage fundraising nok ikke har været den mindst betydningsfulde del af hendes job. Så lad os kalde hende: Bl.a. fundraiser :)

Det korte af det lange er at hun altså kvajede sig og lykkedes ene kvinde, at sværte et ellers udemærket museums ry til i sådan en grad, at folk stadigvæk forbinder museet med pamperi og inkompetence - i øvrigt en temmeligt uheldig kombination for en kulturel institution placeret et sted hvor indbyggerne historisk set ikke ligefrem har været de mest imødekommende for finkultur ;)

Så mit indspark var udelukkende ment som en kommentar til den del af dit indlæg..... Folk kan i den grad lave ged i den, med fundraising.... I forhold til kommerciel fundraising for velgørenhedsorganisationer mener jeg så, som sagt, branchen kollektivt er ved at fucke det up.... I forhold til fundraising for private virksomheder handler det så, også som sagt, om at dem der repræsenterer din virksomhed da naturligvis kan gøre skade....

Ang. at der kan være gode penge (for begge parter) i det.... Ja det har du naturligvis fuldstændigt ret i :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)