Jeg ville høre om en af jer kunne hjælpe mig ldit hurtigt:-) Jeg er ved at overtage en mindre virksomhed. Jeg skal give kr. 215.000 for den i inventar og goodwill/nøglepenge. Jeg vil høre om jeg har størst fordel (rent afskrivningsmæssigt) ved at goodwill udgør en så stor andel som muligt i forhold til inventar...eller omvendt?
Nogle kvikke hoveder der kan svare hurtigt.....da jeg gerne skulle skrive under i morgen:-)
Med fare for at være lyseslukker... Der er ikke helt ukompliceret, da der er mange faktorer der er i spil: Goodwill vs. købspris. Alder og beskaffenhed af inventar osv.
Efter min mening bør du bør slet ikke skrive under, endsige betale 215.000,- i goodwill, før end du har haft kontakt med en registreret eller statsautoriseret revisor.
Så brug formiddagen på at smutte ned på et lokalt revisionskontor, med regnskabet og købstilbuddet under armen, det er helt sikkert en god investering!
Dato: 29-12-2006 02:07:32 Forfatter: Jakob R. Reenberg
Så brug formiddagen på at smutte ned på et lokalt revisionskontor, med regnskabet og købstilbuddet under armen, det er helt sikkert en god investering!
Lige præcis hvad jeg ville have rådet dig til. Jeg har brugt en del tid her i december på at stifte et nyt selskab i fællesskab med en samarbejdspartner, og i den forbindelse har der været nogle varer og noget udstyr/inventar som skulle flyttes over i det nye selskab. Og gennem hele processen har vores revisor virkelig givet os sublim sparring - det har været alle pengene værd at have ham med!
Helt enig med Carsten. Herudover kan man sige at afskrivningsforløbet på goodwill er lavere i starten men det vender hurtigt. Fordi goodwill afskrives lineært og inventar afskrives efter saldoværdimetoden. I de beløbsstørrelser vi taler om her vil jeg mene at det er uden væsentlig betydning. Mere vigtigt er det om der overhovedet er grundlag for at betale noget i goodwill o.l. og det er her revisoren/rådgiveren kommer på banen.