Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De må ikke stjæle min idé !

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

man må jo ikke stjæle en andens ide, som er forelagt i fortrolighed,

og producerer virksomheden efterfølgende ideen kan idemanden

dokumentere ideens adkomst, og ved en sag redegøre for at en produktion ikke er aftalt uden en betaling 

...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

NDA og hemmeligholdelseserklæringer er efter min mening totalt værdiløse.

1. årsag:
Via InvestorKapital kommer jeg i kontakt med mange idéer. Nogle gode, nye og innovative. Andre er ikke nyskabende og jeg har selv stået i en situation, hvor en iværksætter havde en idé som vedkommende troede var noget helt nyt og interessant, mens jeg faktisk allerede flere år forinden havde tænkt på samme idé.

Iværksætteren ville på vores møde "sikre sig" med hemmeligholdelsesaftaler, men jeg kunne ikke skrive under på en aftale, når idéen ikke er nyskabende og hvor selv jeg har fået idéen før. Hvem andre har så ikke også arbejdet med idéen?

Pointen er, at før du kan få nogen til at skrive under på en NDA eller hemmeligholdelsesaftale, så skal du jo fortælle dem idéen, da de ellers ikke ved hvad de skriver under på. Alternativt skal idéen skrives i så vage termer inden underskriften, at det i bund og grund er værdiløst.

2. årsag:
Hvis en person eller virksomhed virkelig vil snyde iværksætteren, så kan de sagtens komme udenom en aftale. Der kan oprettes selskabskonstruktioner, underhåndsaftaler, og andre fiflerier, som aftalen ikke tager højde for.

Det kræver virkelig en dygtig advokat at skrive en aftale, som ikke har et eller andet smuthul, som "tyven" kan benytte sig af. Men hvor ofte er det ikke bare iværksætteren selv, som skriver en NDA, måske ud fra en standardformular, som er af alt for generel karakter.

3. årsag:
For at en brudt aftale skal efterfølges, så skal der føres en sag. At føre en sag kræver kapital og erfaring. Hvad en iværksætter eller idémager ofte ikke har er kapital og erfaring.

Så selvom iværksætteren står med retten på sin side, så vil det, at skulle starte en sag og fortsætte sagen i en årrække, være alt for uoverkommeligt til at en iværksætter har kapital, erfaring og energi til at kaste sig ud i et sagsmål.

Mit råd til dig:
Stol ikke på en NDA eller hemmeligholdelsesaftale. Prøv at se om du kan gennemskue de mennesker du samarbejder med, og stol på din fornemmelse for, om de vil snyde dig. Hold dig til de tommelfingerregler som jeg har angivet tidligere. Det er den bedste sikring du har.

Umiddelbart bør du ikke være bange for de forskellige rådgivnings-, venture-, kapital-, iværksætterbureauer, mv. som tilbyder hjælp med kontakt til investorer. De ønsker kun at hjælpe dig videre, og har i forvejen så mange idéer omkring sig hele tiden, at de slet ikke ønsker at kaste sig ud i at gennemføre din idé.

Så tag roligt kontakt til sådanne selskaber. Jeg repræsenterer selv InvestorKapital, men der findes mange andre som gør noget ligende.

Thor Mønsted har jeg også set på Amino, og han skulle også være dygtig.

Vækstfonden har også en række produkter, som er målrettet iværksættere.

Business Angels er et andet godt sted at starte. Der er måske nogle som gemmer sig på Aminos Bestyrelsesbørs?

Med andre ord, så drop dine bange anelser om at folk stjæler din idé. Det gør de ikke, og HVIS de gør, så er der ikke noget som helst du kan gøre for at forhindre det.

Tag i stedet kontakt til fornuftige mennesker, som ikke er ude på at røvrende dig.

 

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Peter m..fl.

Spændende tråd og problematik som du her får løftet frem i lyset. I mit daglige arbejde som team leder i Opfinderrådgivningen er hemmeligholdelse og risikoen for at miste sin idé til anden side et af de mest fremherskende emner som opfindere og idéhavere bringer til bordet. 

Ordsproget "tyv tror hver mand stjæler" lever i bedste velgående i opfinder/innovationskredse og det er er der specifikt en god grund til. 

Når man som idéhaver har kastet en masse tid, brainpower og evt. finansielle ressourcer i en idé er det ikke sket for de blå øjnes skyld. Jeg kender ikke én opfinder/idéhaver som ikke har et brændende ønske om at skabe en succes, der

·     kan medføre et solidt afkast 

·     sikre en finansielt

·     give en friheden og muligheden for at arbejde videre med nye idéer

Ergo - man er bange for at den store indsats skal ryge på gulvet med et brag fordi en samarbejdspartner/investor eller lignende skal 'stjæle' idéen.

Som jeg ser det er det er det her ordsproget pludselig får luft under vingerne - ikke fordi man tidligere er blevet frarøvet sine idéer (erfaringsbaseret) men pga. en frygt for at dette muligvis kan ske (frygtbaseret).

Fra min tidligere erfaring som iværksætter kender jeg godt frygten men jeg har personligt stadig tilgode at se opfindere og idéhavere, som har båret sig fornuftig an blive snydt. At bære sig fornuftigt an afhænger naturligvis af ens risikovillighed. Jeg har tidligere på året begået dette lille blogindlæg hvor jeg simpelt og operationelt beskriver hvordan man som opfinder kan gribe kontakten til en samarbejdspartner an. Indlægget er naturligvis ikke udtømmende - men måske kan det inspirere dig: http://www.opfind.nu/blog/2010-juli/saadan-griber-du-aabenhed-an.aspx

En ting som jeg erfaringsmæssigt må slå fast: idéer bliver ikke til kommercielle succeser uden en bred berøringsflade - uden at have været udsat for feedback, hjælp etc. fra eksterne samarbejdspartnere.  Samarbejdspartnere, eksterne leverandører etc. ER en nødvendig del af en udviklingsproces og derfor synes jeg du i stedet skal fokusere på alt det som du kan få ud af deres involvering i stedet for at fokusere på at de muligvis stjæler din idé så snart du kigger væk!

Jeg er bekendt med at der kan gå religionskrig i at diskutere hvorvidt NDA´er fungerer eller ej. Jeg anvender altid NDA´er og det gøår jeg på følgende måde:

Step 1: skab kontakt til din samarbejdspartner og fortæl helt overordnet hvad din idé går ud på. Alle idéer kan formidles på en sådan måde  uden at fortælle centrale detaljer - vær opfindsom!

Step2: hvis din samarbejdspartner er interesseret i at høre mere og du har tillid til at vedkommende har de rette kompetencer og kan hjælpe dig videre så bed ham underskrive en NDA.  

Og hvorfor ikke NDA inden første møde? Fordi ingen, som arbejder med innovation, produktudvikling, finansiering etc. ønsker at underskrive NDA på noget de aldrig har hørt - jeg vil i hvert fald ikke! Ved at underskrive en NDA uden at kende det overordnede 'scope' på din opfindelse ender jeg med at underskrive en NDA på viden som jeg allerede havde i forvejen eller i nogen tilfælde på viden som jeg selv arbejder på.

Håber du kan bruge tilskyndingen til at arbejde lidt mere åbent med din opfindelse - som sagt så er samarbejdspartnere, virksomheder mm. ikke i nærheden af at være så tyvagtige som det ofte nævnes. 
 

Mange hilsner
Kasper

PS: har du spørgsmål eller kommentarer skal du være velkommen til at kontakte mig via www.opfind.nu  

 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er en NDA  ?

Iøvrigt overvejende af samme opfattelse som Birkholm, og Martin 

derfor mener jeg også  min foregående nævnte ide (eller noget lignende) kan udbløde aktiviteten af dog at viderekomme med ideer 

iøvrigt angående hemmeligholdelses erklæring udover hvad som er nævnt:

En stor virksomhed (. f.eks. udenlandsk) har deres egen formular der skal udfyldes

på flere sider, umulig at gennemskue, men dog tydelig i Virksomhedens interesse

retter du i denne , mister de interessen for yderligere kontakt..

Jeg tror det største uløselige problem er "jante ånden" der gennemsyrer majoriteten af danskere siden 50-60 erne, derfor må du gøre det hele selv

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

NDA = Non Disclosure Agreement.

Læs evt. mere på Wikipedia om NDA.

 

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Beklager angloficeringen :-) NDA står for non-disclosure agreement. På dansk: hemmeligholdelsesaftale :-) /Kasper

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som indlægget startede med, problemet med at præsentere ideer for andre og bevarelsen af fortroligheden

ku måske klares med denne løsning i mange sammenhænge som giver  dokumentationen for ideens ophav

Angående Designret:
Hvis du ikke vil registrere dit design, men blot ønsker dokumentation for, hvornår du offentliggjorde det, kan du gøre brug af værktøjet DesDoc. Det er en let metode til at dokumentere dit design
(koster 500 kr)
 
 
 
 
Fra København
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 53
Fra  stophash.dk (MilleTek) Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde en opfindelse med på opfindermessen i Herning i 2005, den blev ikke udvalgt til finalen, men jeg havde samme tanker som dig. Mine råd

1) Kontakt kun seriøse partnere, glem de "nemme pengemænd"

2) Som ny opfinder, har du ret til op til 2 timers rådgivning på DTU (i Lyngby) - her er du sikker !

3) Check her om der er noget du kan bruge på denne side : http://www.startvaekst.dk/rettigheder-beskyttelse

 

Mvh Mille

Side 5 ud af 5 (48 indlæg)