Jeg vil gerne give rabat til en af mine venner, men hvor meget må man egentlig give i rabat til venner og familie? Jeg vil gerne købe en it vare hjem til en ven, og give en god rabat netop fordi han er min gode ven, hvilket også vil betyde at jeg selvfølgelig påtager mig et tab ved videresalget, men er dette lovligt? Jeg kan godt se, at hvis jeg, lad os sige i "worst-case", giver 100% rabat, så vil det betragtes som en gave, men må jeg f.eks. give ham 50% rabat? Min virksomheds primære område er online marketing og ikke it salg, hvorfor jeg også er lidt i tvivl. Min virksomhed kører fornuftigt og "tabet" som rabatten vil udgøre vil nok være et par tusinde kr. og af ingen nævneværdig betydning.
He he, selvom det også er lidt for kreativt, så er jeg faktisk ikke ude på at spare momsen :)
Jeg vil lave et reelt videresalg til min ven, hvor min virksomhed køber en vare med henblik på videresalg til en privat person, dette hvad det indebærer, kvittering, moms etc. og selvfølgelig også evt. rabat. Alt bliver registreret med moms og hele pivtøjet. Hvor meget rabat må jeg give i den sammenhæng?
Jeg vil lave et reelt videresalg til min ven, hvor min virksomhed køber en vare med henblik på videresalg til en privat person, dette hvad det indebærer, kvittering, moms etc. og selvfølgelig også evt. rabat. Alt bliver registreret med moms og hele pivtøjet. Hvor meget rabat må jeg give i den sammenhæng?
Er ret sikker på at du max må sælge det til indkøbspris + moms... Dvs ingen ydeligere rabat...
Sådan er reglerne ved personale køb, og når det er en tjeneste til en ven, så gælder samme regler vel?
Og hvorfor skal skatteyderne betale for, at du vil gøre din ven en tjeneste? Burde du ik selv betale for det?
Jamen hvis du vil tabe penge på det.... Hvorfor giver du ham ikke bare nogle kontanter i hånden, fra din egen lomme?
Du kan jo alligevel ikke købe IT udstyr gennem din virksomhed til en billigere bruttopris end hvad din kammerat kan købe det til. Det er derfor jeg undrer mig lidt.... For dit koncept hænger overhovedet ikke sammen, medmindre du har tænkt dig at trække købsmomsen fra men ikke oplyse noget om salgsmomsen.
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Tror grunden til han ikke har noget imod underskud ved salget, er at underskudet kan trækkes fra i virksomhedens regnskab. Dermed betaler han skat af et mindre beløb, så hans tab delvis bliver dækket via skatten.
Men det ikke nogen god idé, da du risikerer at få skat på nakken.
Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk
Jeg havde nu ikke tænkt så langt, at jeg kunne trække underskuddet fra, jeg ville bare give et godt tilbud til en ven. Nu omsætter jeg for så meget, at det underskud, der er ved videresalget knap ville bemærkes.
Spørgsmålet var om jeg måtte købe en vare hjem til 4000,- (inkl. moms) som er den reelle udsalgspris i butikkerne og videresælge den for 2000 (inkl. moms) til en ven.
Off topic: @Fashion-Seller: Du må da virkelige undskylde at man stiller et spørgsmål fordi der er noget man er i tvivl om.. Hvis du ikke har noget sagligt at byde ind med, så synes jeg du skulle holde dine nedladende kommentarer for dig selv.