Én af vores kinesiske underleverandører/partnere har igennem længere tid ikke levet op til vores 'Business Agreement', måske som et følge af finanskrisen. Vi har forsøgt os med diplomati, uden det store held og nu må vi derfor tage skridtet videre.
Jeg ønsker naturligvis ikke at kommentere problemstillingen herinde i offentligt rum, men kunne godt bruge lidt hjælp til at komme videre....
Nogen der er eller kender nogle juridske eksperter på området? - skulle man evt. kontakte et kinesisk advokat firma? Andre med erfaringer omkring sådanne forhold?
Vi har et punkt i kontrakten der siger at tvister skal løses i retten i DK og såvidt muligt i henhold til CISG (Convention on Contracts for the International Sale of Goods), men det var jo bedst at kunne løse det udenom retten.
jeg ved ikke om du er aktiv på sitet længere, men jeg har en lignende situation, som den du beskriver.
Vi har ligeledes import fra Kina, og har i vore kontrakter indført in Arbitration med lovvalg og værneting, dog ikke med CISG, men med almindelig dansk ret - i dette tilfælde Købeloven.
Har du fået svar på din forespørgsel? - vi kunne nemlig også godt være interesseret i at få en kontakt til en Kinesisk samarbejdspartner mht. det juridiske.
Vi har selv to kinesere ansat i mit firma, men ingen af disse har erfaring med emnet.
Vi har et punkt i kontrakten der siger at tvister skal løses i retten i DK og såvidt muligt i henhold til CISG (Convention on Contracts for the International Sale of Goods), men det var jo bedst at kunne løse det udenom retten.
Fremgangsmåden er at anlægge en retssag i Danmark. Når sagsøgte er et kinesisk selskab, skal stævningen oversættes til en kinesisk af en translatør, som retten kan godkende.
Retten sørger så for at sende stævningen til Kina, så den kan blive forkyndt for det sagsøgte selskab.
Hvis sagsøgeren skulle være så heldig at gå hen og vinde sagen, så har sagsøgeren fået ret. Et kinesisk selskab kan i princippet godt have aktiver i Danmark, som en dansk fogedret kan foretage udlæg i. Men hvis det ikke er tilfældet, så skal pengenehentes i Kina.
Dvs. sagen skal sendes til en kinesisk advokat eller et kinesisk inkassobureau til den tid.