Systemer som Wordpress og Joomla er super smart lavet, og der er et hav af muligheder. Dog synes jeg det virker en anelse useriøst, at tilbyde disse løsninger til kunder, hvis man driver sit eget webbureau eller lign. Jeg vil klart sige, at et godt kan betale sig at bygge det fra bunden. Hvis man ikke selv kan gøre det, kan man få andre til det. Og ja, det koster da penge, men nej, de er ikke spildte. Jeg synes klart at man skal gå ud i at få lavet sig eget system, hvis man skal lave en portal eller lign, med forhåbentlig mange brugere og besøgende. Det giver nu engang en bedre følelse med sitet. |
KTJ-Media.dk:Men så kan jeg fortælle dig at jeg ikke rigtig har brugt tid på at søgemaskineoptimerer min egen hjemmeside, alt for mange kunder i biksen til at jeg kan bruge den tid på mine egne ting.
Ja det er jo en ærlig sag.... Men også lidt en nem undskyldning.... Fakta er at dit site ikke dukker op på Google, når jeg søger på "seo" (jeg opgav vist at lede, da jeg nåede til omkring side 10). Der kan du jo så bare sige du ikke har gjort noget ud af det.... Nej, det er flot.... Men der findes nu engang massevis af sites før dig på Google, som er bygget på færdiglavede CMS. De har så sandsynligvis brugt tid og energi på at optimere sites på eksisterende CMS i forhold til Google, du har brugt din tid på at skrive et CMS fra bunden.... Bruttoresultatet er stadigvæk, at de ligger før dig i Google - upåagtet hvor fantastisk dit CMS er i forhold til SEO.
Men igen.... Jeg siger ikke det ene er bedre end det andet eller der ikke er nogle tilfælde, hvor en skræddersyet løsning er vejen frem. Det er naturligvis rigtigt dejligt for webudvikleren, hvis kunden bindes op på et in house CMS, man selv har udviklet og derfor er den mest kvalificerede til at servicere..... Men at påstå det ALTID er en fordel med en skræddersyet løsning synes jeg nu alligevel er at strække den lovligt langt ;)