Kære aminoer! I løbet af de sidste par måneder har der været massiv interesse for fornuftige og billige VPS-løsninger. Mange har oplevet at være løbet ind i begrænsninger inden for nuværende rammer -- fx med memory limit på one.com. Jeg har i løbet af den sidste måneds tid eksperimenteret med forskellige vps-løsninger. Først Surftowns, som jeg fandt alt for dyr, i forhold til, hvad man fik -- og fik stillet i udsigt (fx intuitivt kontrolpanel). Derefter hollandske Yisp.nl, som kørte ok. Nu er jeg ved Spacerich, og det er jeg egentlig godt tilfreds med. Det danske hostingfolk vil sikkert hævde, at det ikke kan lade sig gøre at byde på et fornuftigt produkt skaleringsmæssigt til den pris, og det er måske rigtigt nok. På den anden side kan man få en i720 med 8gb ram hos tyske Hetzner for 50Euro per måned. Og så begynder det at gi' mening. Jeg betaler pt. 300 kroner per mæåned for Surtowns erhvervsløsning, som på papiret hævder at være gearet mod driftstunge løsninger. De gange, jeg har trukket solid trafik -- fx i forbindelse med presse i radio og tv -- har Surftowns driftsafdeling (hos Cohesio) disablet domænet på ftp-niveau, uden at gøre mig opmærksom på det. Det er sket 5 gange, og det gjorde, at jeg fik nok. Svartiderne fra VIP-support var mellem 3 timer og 3 dage. Ikke imponerende. Spacerich fejrer i disse dage 5 års fødselsdag og gi'r 25% rabat for "livstid". Det betyder, at man kan få fx 1gb ram og 100gb harddisk for under 10 dollar per måned. Men en VPS-løsning stiller naturligvis helt andre krav til tekniksk indsigt ift. en managed løsning! Og nej, jeg har ikke nogen kommerciel interesse i Spacerich (eller andre hosting-foretagender for den sags skyld). Men af og til må man konkludere, at det betaler at kigge udenfor landets grænser.
|
Dejligt at du deler dine erfaringer :-)