Jeg har tilmeldt et af mine domæner google apps for lige at teste. Planen er at jeg vil køre e-mails fra alle mine domæner via Google Apps når jeg lige har gennemskuet setuppet.
Jeg har i forvejen en gmail adresse. Derudover har jeg en privat e-mail adresse på mit eget domæne, og en firma e-mail adresse på mit firmadomæne.
Og nu har jeg så oprettet en test e-mail adresse på et test domæne.
Det vil sige at jeg har 4 e-mail adresser, og vil dermed få 4 google apps konti. Det er noget besværligt når jeg skal logge af og på, eller have 4 forskellige sessions kørende. Er det ikke muligt at samle kontiene i én bruger?
Pointen er at de individuelle brugere fra privat domænet ikke skal have adgang til firmakalenderen fx, men når jeg nu har en bruger på begge domæner vil jeg gerne samle det under samme.
Giver det mening? Og kan det lade sig gøre? På forhånd tak.
I din Google Apps konto går du op i Indstillinger > Konti og vælger "Tilføj en anden e-mailadresse du ejer" under Send E-mail som.
Du indtaster emailadressen, og en bekræftelse vil blive sendt til den pågældende adresse. Efter du har bekræftet det, kan du nu sende emails fra din Google Apps konto stående som værende fra den anden mailadresse (Send som).
På de andre mailadresser skal du bare sætte en forward op, så mail sendes til din hovedadresse. På gratis de Gmail/apps konti er det dog ikke muligt at lave forward. Her skal du i stedet sætte den op til at hente mails fra Pop3. Det gøres samme sted men længere nede på siden.
Det er også sådan jeg håndterer det nu, bortset fra at jeg ikke har MX ved google. Jeg håbede der var en smartere måde når jeg nu samlede det hele hos dem. Problemet er så at jeg "kun" har 7GB plads i alt, i stedet for 7GB pr konto.
Ah, sådan. Jo, du kan jo altid sætte dine andre domæner op som domænealias, så du slipper for flere konti.
Det gør du under dit Betjeningspanel> Domæneindstillinger > Domænenavne > Tilføj et domænealias
Hvis du har domæne1.dk som kører på Google Apps, og har domæne2.dk kørende hos en anden udbyder, kan du sætte domæne2.dk op som domænealias, ændre MX records for domænet, og derefter modtage alle mails til domæne2.dk på domæne1.dk's konto.
Vær dog opmærksom på at hvis du skal modtage mails på fx info@domæne2.dk, skal du have etinfo@domæne1.dk brugernavn.
Der er dog ikke andet at gøre med din private Gmail konto end at sætte forware/pop3 op.
Okay, ja så forstod jeg her til sidst. Nej, der er nok ikke mere elegante løsninger end pop3. Du kan selvfølgelig gøre det mere overskueligt ved at lave nogle filtreringer, eller lave en custom indbakke for hver konto som du kan have ude i siden.