Det er let nok at få seo venlige url'er via permalinks i wp. Problemet er med Google der har indekseret siden: http://soederberg-indretning.dk/blog/?p=764 og nu skal vide at den skal over på den nye side. Derfor en 301 fætter.
Selv med seo venlige permalinks skulle de oprindelige links fungere -- hver post har jo stadig et nummer. Så, hvis en post ikke flyttes, bliver seo stien blot et alternativ til den oprindelige sti. Sådan fungerer det i hvert fald for mig: begge stier fungerer. Noget andet er Google og kanoniske url'er, altså at det er bedst hvis Google kun behøver at holde styr på én url til en post, men det er der nok andre der bedre kan redegtøre for end jeg kan.
Det er let nok at få seo venlige url'er via permalinks i wp. Problemet er med Google der har indekseret siden: http://soederberg-indretning.dk/blog/?p=764 og nu skal vide at den skal over på den nye side. Derfor en 301 fætter.
Selv med seo venlige permalinks skulle de oprindelige links fungere -- hver post har jo stadig et nummer. Så, hvis en post ikke flyttes, bliver seo stien blot et alternativ til den oprindelige sti. Sådan fungerer det i hvert fald for mig: begge stier fungerer. Noget andet er Google og kanoniske url'er, altså at det er bedst hvis Google kun behøver at holde styr på én url til en post, men det er der nok andre der bedre kan redegøre for end jeg kan.
Selv med seo venlige permalinks skulle de oprindelige links fungere -- hver post har jo stadig et nummer. Så, hvis en post ikke flyttes, bliver seo stien blot et alternativ til den oprindelige sti. Sådan fungerer det i hvert fald for mig: begge stier fungerer. Noget andet er Google og kanoniske url'er, altså at det er bedst hvis Google kun behøver at holde styr på én url til en post, men det er der nok andre der bedre kan redegøre for end jeg kan.
- pwe
Jeg er på ingen måde seo ekspert, men hvis man stadig kan bruge ?id=123 siden, så kommer man jo bare ud i dublicate content når Google også finder de nye ik?
Eller fikser All In One SEO plugin'et dette med kanon(iske) urler?
Undskyld Lone... Vi er vist lidt ude i nogle omveje efterhånden....
Du skal have fat i http://wordpress.org/extend/plugins/redirection/ som nævnes.
Der skal du så manuelt oprette redirects til dine 80 indlæg. Det virker, og er den nemmeste måde at gøre det på uden at skal til at rode med HTaccess.
Har nu downloadet det plugin og uploadet det til wp-content/plugins og skal til at aktivere det, men ved så ikke længere hvad jeg skal gøre, er "bange" for at gøre noget forkert??
Kan du guide mig igennem, eller nogen andre der kan??
Jeg er på ingen måde seo ekspert, men hvis man stadig kan bruge ?id=123 siden, så kommer man jo bare ud i dublicate content når Google også finder de nye ik?
Eller fikser All In One SEO plugin'et dette med kanon(iske) urler?
Hæ hæ.... og jeg er sgu endnu mindre SEO-fyr end dig :D
Men det jeg tænkte var bare...... at selvom der findes et link til eksempel.dk/?p=123, så er det vel ikke noget problem, at omskrive den URL til eksempel.dk/bananer.... teknisk set er det vel fuldstændigt samme url - den bliver bare omskrevet. Så når Googles bot kravler gennem de forskellige links med den gamle struktur, evt. nye links med den nye struktur og sitet med den nye struktur burde den jo ikke finde noget DC? Den finder bare noget indhold på sitet, der så linkes til på forskellige måder, som er i overensstemmelse med de rewrite rules der er opstillet i .htaccess.....?
Rasmus Lindgren:
Undskyld Lone... Vi er vist lidt ude i nogle omveje efterhånden....
Ja Lone må undskylde den ryger lidt off topic..... Men lidt relevant er det da :)
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
jeg ændre på et tidspunkt alle mine Urls og satte en redirect ved hjælp af redirect plugin. hvis du laver en excel list udfra dit sitemap, kan du upload hele listen på en gang. husk du har både din almindelige side + et url som hedder comment og et sommer hedder trackback tilsidst (så vidt jeg husker)
Da jeg ændrede alle mine Url faldt mini sider i google, men efter ca. 3 måneder var de meget højere placeret end tidligere.
PS: da redirect plugin jo efterhånden er blevet opdateret en del gange siden hen, er det ikke utænkeligt at plugin automatisk laver dine redirects hvis du har det aktiveret inden du ændrer permalink strukturen. Jeg har ikke testet det, men det kan jo være at der er en som har.
Morten
2 mio. besøgende i Wordpress hvor jeg bla. skriver om ferie i Kroatien på 8 sprog