Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed vs. SKAT

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Har igen læst en masse omkring enkeltmands virksomheder, også her på siden, men der er en ting jeg ikke er helt så sikker på, håber i kan hjælpe.

Det jeg tænker på er den skattemæssige forbindelse mellem privat/virksomhed.

1. Lad os sige at overskud = 100.000 kr. når året er omme.

2. Hvis der står 100.000 i plus på bankbogen, skal virksomheden beskattes af dette, eller bliver jeg personligt beskattet af dette beløb? Eller bliver jeg først beskattet personlig, hvis jeg trækker penge ud til mig selv privat?

3. nu skrev jeg tidligere et spørgsmål, hvordan jeg gør mht. løn til ikke fast ansatte - hvad med mig selv, hvis man tænker løbende sporadisk lønninger, skal firmaet blot indberette hvor meget der er udbetalt, og så jeg personligt, blot ændrer mit skattekort?

Håber der er nogen der kan svare kort og præcis på ovennævnte spørgsmål :)

Bendtsen

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 165
Fra  http://kjmedia.dk/ Skrevet kl. 15:20

Hvis der er tale om en ganske almindeligt enkeltmandfirma, hvor du personligt hæfter for det hele - så skal du beskattes af hele dit overskud. Det er lige meget hvad der står på kontoen og om du trækker det ud. Når året er omme så bliver du beskattet af de i eksemplet nævnte 100.000 kr.

Kom til tops i Google med effektiv søgemaskineoptimering fra KJMedia.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 15:22

Hej Kim

Det bringer så mit næste spørgsmål - findes der andet end et "almindelig enkeltmandsvirksomhed" ?

Bendtsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 15:23

Og så lige et til - for hvad hvis man nu har overskud i regnskabet på 100.000 kr. men f.eks. at disse er sat i øvrige aktiver, såsom maskiner, computer eller lign. - gælder det samme så stadig?

Dvs. hvis overskuddet ikke er i rene likvider?

Bendtsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:24

Hej Bendtsen

Prøv at hente "Iværksætter" på http://ivbogen.dk, der er rigtig mange gode og konkrete svar i den om netop de spørgsmål du stiller.

Du bliver beskattet personligt af virksomhedens overskud med mindre du bruger "virksomhedsskatteordningen", hvor du så kun bliver beskattet af det, du hæver + 25% acontoskat af resten. Bog om virksomhedsskatteordningen af Søren Revsbæk: http://www.myll.dk/shop/index.php/virksomhedsordningen.html

Hvis du har en personligt ejet virksomhed kan du ikke udbetale løn (A-indkomst) til dig selv.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:25

Overskuddet beskattes ens, uanset om det er anbragt i likvider eller andre aktiver.

/Anette

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:27

Bendtsen:
Hvis der står 100.000 i plus på bankbogen, skal virksomheden beskattes af dette, eller bliver jeg personligt beskattet af dette beløb?

I et enkeltmandsfirma bliver du personligt beskattet af overskuddet.

Du har også en mulighed for at anvende virksomhedsskatteordningen, hvor du betaler en foreløbig SKAT på 25 % af dit overskud. Den endelige beskatning vil så ske i takt med at du hiver pengene ud af virksomheden.

Vedr. spørgsmål 3 er svaret nej. Du bliver beskattet af dit overskud og det er det som du skal selvangive. At du hiver penge ud undervejs påvirker ikke dit overskud.

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 15:36

Ok, så jeg skal reelt både betale skat af det jeg hiver ud privat løbende ved at skrive det på skattekortet, og så, hvis der er overskud når året er omme, skal der ligeledes betales skat personligt, uanset om det er likvid beholdning eller ej?

Men når jeg ikke kan trække løn ud som A-indkomst, skal det så stå som B-indkomst eller? - Og hvad giver det af ulemper.

Bendtsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)