Hej Amino Jeg har læst en masse om netop dette emne herinde på Amino, men må desværre sige at jeg ikke har fået svar på mine spørgsmål trods dette. Jeg vil gerne have nogle personer til at arbejde for mig i kortere perioder, med jævne mellemrum. - Og vil gerne gøre det hele i forhold til løn lige efter bogen, men omvendt vil jeg gerne at det rent administrativt bliver så let for mig som muligt, derfor har jeg følgende spørgsmål: 1. Kan man udbetale sporadisk løn til "ikke fastansatte" , hvor man selv indberetter det som udbetalt løn i virksomheden, og hvor de pågældende personer selv indberetter det på deres senangivelse. 2. Hvis man gør som nævnt ovenfor, hvad så med ATP, Arbejdsmarkeds bidrag, Barselsfond og ferie penge? 3. Er en anden løsning og udbetale det som en form for honorar? - Men er der et loft over hvor stort et beløb man må udbetale i honorar - og hvordan skal virksomheden indberette dette? 4. Er der andre løsninger, hvor man uden at være på kant med SKAT kan udbetale løn, uden at man skal tænke på ATP, Arbejdsmarkeds bidrag, Barselsfond og ferie penge, når nu der ikke er tale om fast ansættelse? Hvis der er andre løsninger, er jeg meget lydhør for gode ideer. Som sagt skal det gøres helt efter bogen, søger dog blot en måde der administrativt er mest simpel. Håber at nogen kan give mig svar på ovenstående, eller dele heraf - eller har haft erfaringer med lignende løsninger tidligere. Bendtsen
|
Hvis du har en enkeltmands virksomhed, og du har en til at arbejde for dig i en kort periode, så kan vedkommende bare udstede en regning. Den regning betaler du så, og så er det vedkommendes pligt at indberette det til skat.
I din enkeltmandsvirksomhed betaler du kun skat af overskud. Betalte regninger er udgifter.
Groft fortalt, men håber det var svar nok.