Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til "ansatte" i enkeltmands virksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har læst en masse om netop dette emne herinde på Amino, men må desværre sige at jeg ikke har fået svar på mine spørgsmål trods dette.

Jeg vil gerne have nogle personer til at arbejde for mig i kortere perioder, med jævne mellemrum. - Og vil gerne gøre det hele i forhold til løn lige efter bogen, men omvendt vil jeg gerne at det rent administrativt bliver så let for mig som muligt, derfor har jeg følgende spørgsmål:

1. Kan man udbetale sporadisk løn til "ikke fastansatte" , hvor man selv indberetter det som udbetalt løn i virksomheden, og hvor de pågældende personer selv indberetter det på deres senangivelse.

2. Hvis man gør som nævnt ovenfor, hvad så med ATP, Arbejdsmarkeds bidrag, Barselsfond og ferie penge?

3. Er en anden løsning og udbetale det som en form for honorar? - Men er der et loft over hvor stort et beløb man må udbetale i honorar - og hvordan skal virksomheden indberette dette?

4. Er der andre løsninger, hvor man uden at være på kant med SKAT kan udbetale løn, uden at man skal tænke på ATP, Arbejdsmarkeds bidrag, Barselsfond og ferie penge, når nu der ikke er tale om fast ansættelse?

Hvis der er andre løsninger, er jeg meget lydhør for gode ideer.

Som sagt skal det gøres helt efter bogen, søger dog blot en måde der administrativt er mest simpel.

Håber at nogen kan give mig svar på ovenstående, eller dele heraf - eller har haft erfaringer med lignende løsninger tidligere.

Bendtsen

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:09

Hvis du har en enkeltmands virksomhed, og du har en til at arbejde for dig i en kort periode, så kan vedkommende bare udstede en regning. Den regning betaler du så, og så er det vedkommendes pligt at indberette det til skat.

I din enkeltmandsvirksomhed betaler du kun skat af overskud. Betalte regninger er udgifter.

Groft fortalt, men håber det var svar nok.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:14

TPedersen:
Den regning betaler du så, og så er det vedkommendes pligt at indberette det til skat.

Det gælder kun hvis den pågældende er momsregistreret. I modsat fald er det Bendtsen som har indberetningspligten, jf skattekontrolloven (§ 7 - deromkring)

/Henrik

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 10:24

Kan han ikke "bare" b indkomst berette det ?

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 10:30

Skal Bendtsen indberette hvis han udsteder en regning på xx kr. som kaldes provision eller andet ..

Jeg taler ikke om løn?

Tilmeldt 15. Oct 07
Skrevet kl. 10:32

Men afsender af "regnigen" skal have et cvr nr - hvis der skal udstedes faktura

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:34

TPedersen:
Skal Bendtsen indberette hvis han udsteder en regning på xx kr. som kaldes provision eller andet ..

Bendtsen ønsker at spille inde for reglerne.

Men i princippet kan du kalde det provision eller andet, men hvis det dækker over en aflønning for et stykke arbejde vil det være omfattet af indberetningspligt i det omfang den pågældende ikke er momsregistreret.

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Skrevet kl. 10:40

Hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed og jeg aftaler med en gut at han skal hjælpe mig i en tidsperiode, enten ud fra en fast pris eller ud fra Provision.

Jeg har Cvr og er Moms-registreret. Min "hjælper" har ingen af delene.

Hvis han så udsteder en privat regning (med Cpr osv.) Er det så min pligt at indberette at jeg har udstedet provision eller en anden regning til ham ?

Jeg troede det var hans pligt at indberette det som B-indkomst?

Er jeg forkert på den, eller mener du blot at det skal udstedes som løn, og ikke som en regning?

Tilmeldt 15. Oct 07
Skrevet kl. 10:44

Du skal ikke indeholde a skat mv - men du har indberetningspligt -> b-skat.

Dog er vederlag i penge for personligt arbejde a skat

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 10:47

Hej Igen

Ja du har helt ret, vil KUN spille inde for reglerne. Alle de andre kreative løsninger holder jeg mig langt fra.

For mig gør det ikke det store om jeg skal indberette eller om den pågældende person skal gøre dette, det er jeg sådan set ligeglad med, men det jeg gerne vil undgå (hvis man kan og må) det var alt det der hedder ATP Feriepenge osv. osv. for så bliver det meget bøvlet synes jeg, især i forhold til mængden af arbejde de skal udfører - så vil det tage mig længere tid rent administrativt, for så ville jeg hellere bare arbejde det mere selv ;)

Men jeg mener vi engang havde en til at lave noget hjemmeside halløj i en af de øvrige virksomheder (A/S) - her mener jeg vi udbetalte beløbet til privat personen som Honorar, ligesom man kan gøre til en designer mv. Men kan man ligeledes gøre dette i en enkeltmands virksomhed? Og er der beløbsgrænser, eller specielle måder og indberette dette på?

Bendtsen

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)