Hej René.
Det er desværre ikke meget jeg kan være behjælpelig. Er selv for nylig flyttet til Sverige og arbejder på at starte virksomhed i DK, og der er endnu mange ting jeg selv er forvirret over i den sammenhæng.
Det eneste jeg umiddelbart kan hjælpe dig med, er navnet på en revisor. Jeg har selv haft kommunikeret lidt med Ken Tellefsen fra Ernst & Young. Du kan kontakte ham på ken.tellefsen(a)dk.ey.com
Han har hjulpet mig med nogle SE/DK spørgsmål og skulle efter sigende have ret godt styr på dette. Bemærk dog venligst at jeg ikke selv har haft et møde med ham, men at han blot har hjulpet mig lidt per mail. Derfor må du ikke tage anbefalingen for mere end den er, men jeg var dog rigtig godt tilfreds med den hjælp jeg modtog fra ham dér.
Det er måske ét sted at starte i det mindste, er ked af at jeg ikke kan hjælpe dig videre.
Og dertil ville jeg så også sørge for at få et bindende svar fra SKAT (og evt. Skatteverket hvis de har noget tilsvarende), omkring hvor du helt konkret er skattepligtig med de forskellige aktiviteter. Jeg har eksempelvis fået oplyst fra SKAT at jeg vil være skattepligtig i Sverige, selvom min virksomhed kommer til at ligge i DK og skal være dansk registreret. Dette skyldes så nok at den bliver internet baseret, samt at jeg for min egen part vil udføre mit arbejde på den svenske side af Sundet, men var nu alligevel overrasket over det, da jeg egentlig havde regnet med at skulle være skattepligtig i DK.
Så hvad angår alle de spørgsmål der vedrører skat osv., der ville jeg simpelthen bare gå direkte til SKAT og Skatteverket. De er, når alt kommer til alt, dem der kan rådgive dig bedst muligt omkring det og det bedste er jo at de gør det ganske gratis. Så er det bedre at spare revisor pengene til alt det andet disse kan hjælpe med.
De bedste hilsener
Amaris