Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i Danmark og Sverige

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Håber I har nydt sommeren og at hjulene i jeres virksomheder er ved at komme i omdrejninger igen her efter sommerferien.

Jeg må hellere komme til sagen. Jeg vil meget gerne høre om jeres evt. erfaringer med at have virksomhed i Sverige og i Danmark. Sagen er at jeg bor i Sverige og har virksomhed i Danmark - og derudover vil starte virksomhed i Sverige også. Der er også behov for IT rådgivning og IT drift på den anden side af Øresund... :-) Mere specifikt vil jeg høre:

• Hvilke forhold har I oplevet gør sig gældende skatte- og afdragsmæssigt (og jeg ved godt, at jeg også skal kontakte Skatteverket og Skat), og har I navnet på en god revisor/rådgiver, der både er til at betale, og som kender kender dansk og svensk lovgivning?
  • Hvilke selskabsformer har I valgt og hvorfor?
  • Er der gode erhvervsnetværk og hvilke?
  • Hvad skal jeg gøre, og hvad skal jeg passe på?

På forhånd tak for jeres (som altid) gode svar. Hav en god aften.

Mvh.

René

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:55

Er det virkeligt tilfældet at ingen på Amino har noget at sige om dette? Det vil da næsten være for utroligt...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:12

Hej René.

Det er desværre ikke meget jeg kan være behjælpelig. Er selv for nylig flyttet til Sverige og arbejder på at starte virksomhed i DK, og der er endnu mange ting jeg selv er forvirret over i den sammenhæng.

Det eneste jeg umiddelbart kan hjælpe dig med, er navnet på en revisor. Jeg har selv haft kommunikeret lidt med Ken Tellefsen fra Ernst & Young. Du kan kontakte ham på ken.tellefsen(a)dk.ey.com

Han har hjulpet mig med nogle SE/DK spørgsmål og skulle efter sigende have ret godt styr på dette. Bemærk dog venligst at jeg ikke selv har haft et møde med ham, men at han blot har hjulpet mig lidt per mail. Derfor må du ikke tage anbefalingen for mere end den er, men jeg var dog rigtig godt tilfreds med den hjælp jeg modtog fra ham dér.

Det er måske ét sted at starte i det mindste, er ked af at jeg ikke kan hjælpe dig videre.

Og dertil ville jeg så også sørge for at få et bindende svar fra SKAT (og evt. Skatteverket hvis de har noget tilsvarende), omkring hvor du helt konkret er skattepligtig med de forskellige aktiviteter. Jeg har eksempelvis fået oplyst fra SKAT at jeg vil være skattepligtig i Sverige, selvom min virksomhed kommer til at ligge i DK og skal være dansk registreret. Dette skyldes så nok at den bliver internet baseret, samt at jeg for min egen part vil udføre mit arbejde på den svenske side af Sundet, men var nu alligevel overrasket over det, da jeg egentlig havde regnet med at skulle være skattepligtig i DK.

Så hvad angår alle de spørgsmål der vedrører skat osv., der ville jeg simpelthen bare gå direkte til SKAT og Skatteverket. De er, når alt kommer til alt, dem der kan rådgive dig bedst muligt omkring det og det bedste er jo at de gør det ganske gratis. Så er det bedre at spare revisor pengene til alt det andet disse kan hjælpe med.

De bedste hilsener

Amaris

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)