Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billeder af soldater

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har siden www.futuresoldier.dk og i den forbindelser leder jeg efter nogle billeder som jeg kan bruge til fremstillingen af reklamemateriale.

Jeg vil gerne have nogle danske soldater på, og i den forbindelse ville jeg kontakte nogle jeg kender der muligvis kan ligge inde med sådanne billeder. Hvad jeg skal jeg være opmærksom på før at jeg kan bruge disse billeder.
Skal der en tilladelse til fra elle på billeder, kun fra ejeren af billeder eller kun dem hvor man kan se ansigter?

Sådan en skriftlig accept, er det noget der findes nogle standard formular for på nettet?Og er der generelt andet jeg skal være opmærksom på?

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 17:48

Når du har styr på alt det juridske og du kun mangler billederne. Så ville jeg kontakte nogle soldater via. Facebook og spørger om de havde nogle billeder de ville sælge.

Men undersøg det inden. dels for din egen skyld, og for soldaternes skyld!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:55

Hej Birkelund,

Jeg har taget nogle billeder da jeg var i Afghanistan, beskriv hvad du gerne vil have så skal jeg nok se om jeg kan finde noget der matcher dit behov.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 17:59

Jeg tror i misforstår eller også er jeg ikke klar nok i spyttet. Jeg mangler ikke inspiration til at få billeder. Jeg mangler det jurdiske bagved.

Men casper jeg vil gerne tage dig op på dit ord, når jeg lige har styr på  det juridiske

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 22:18

Hej Birkelund

Juridisk set kan der være to persongrupper, der har rettigheder til et billede:

1. Fotografen

2. Personerne på billedet

1. Fotografen har ophavsretten til billedet. Du skal bruge vedkommendes accept for at bruge vedkommendes billede, gerne på skrift så du kan bevise fx omfanget af din brugsret. Du kan også vælge at købe ophavsretten til billedet, hvis fotografen vil sælge. Det vil typisk være dyrere end en licensaftale, men så får også en række yderligere rettigheder, som du som udgangspunkt kan disponere over som du vil.

2. Personerne på billedet har ikke ophavsret til de billeder, hvor de optræder. Til gengæld har de i langt de fleste tilfælde en ret til at kræve et billede fjernet efter persondataloven, hvis det bliver brugt på internettet.

Personerne på et billede har også en "almindelig ret til eget billede", hvilket kan betyde, at personen kan hindre dig i at bruge vedkommendes billede kommercielt. Især i en sammenhæng som denne - krig, våben, liv/død - vil du have snævre grænser for at bruge billeder uden tilladelse.

Hvilke personer skal du så have tilladelse fra? Grundlæggende set alle personer, som er "identificerbare" på billederne. Dine interesser i at bruge billedet uden samtykke skal afvejes overfor de personers interesser, som optræder på dem. Du kan læse mere her

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 23:50

Simply Law:

Hej Birkelund

Juridisk set kan der være to persongrupper, der har rettigheder til et billede:

1. Fotografen

2. Personerne på billedet

1. Fotografen har ophavsretten til billedet. Du skal bruge vedkommendes accept for at bruge vedkommendes billede, gerne på skrift så du kan bevise fx omfanget af din brugsret. Du kan også vælge at købe ophavsretten til billedet, hvis fotografen vil sælge. Det vil typisk være dyrere end en licensaftale, men så får også en række yderligere rettigheder, som du som udgangspunkt kan disponere over som du vil.

2. Personerne på billedet har ikke ophavsret til de billeder, hvor de optræder. Til gengæld har de i langt de fleste tilfælde en ret til at kræve et billede fjernet efter persondataloven, hvis det bliver brugt på internettet.

Personerne på et billede har også en "almindelig ret til eget billede", hvilket kan betyde, at personen kan hindre dig i at bruge vedkommendes billede kommercielt. Især i en sammenhæng som denne - krig, våben, liv/død - vil du have snævre grænser for at bruge billeder uden tilladelse.

Hvilke personer skal du så have tilladelse fra? Grundlæggende set alle personer, som er "identificerbare" på billederne. Dine interesser i at bruge billedet uden samtykke skal afvejes overfor de personers interesser, som optræder på dem. Du kan læse mere her

Har jeg så ret i at jeg skal have ejeren af billedet til at udfylde en formular der siger at jeg godt må bruge det, og evt. skal have et svar på mail fra alle der er genkendelige på billeder om at det er okay for dem?

Såfremt dette er korrekt, kan man så finde et sted på nettet hvor et sådan stykke papir allerede ligger til fri afbenyttelse?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:23

Ja, tilladelse fra både fotografen og genkendelige personer på billedet. Mail er fint. Men husk at gøre det klart hvad det er de samtykker til og hvordan du vil bruge billederne.

Jeg kender ikke umiddelbart til nogen formular, du kan bruge.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 21:08

Mange tak for hjælpen simply law

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)