Hej Aminoer Jeg sidder og nyder de sidste dage af min ferie, mens jeg brainer lidt på et nyt projekt, som jeg skal have søsat her til efteråret. Konceptet er som sådan ikke unikt, men drejer sig kort fortalt om et online magasin, hvor der skal bruges en række skribenter og anmeldere. Jeg har hverken den fornødne tid eller viden til at kunne bære det hele selv, og er derfor afhængig af at der er nogle ihærdige skribenter, som er klar til at at ligge et stykke arbejde i det. Som med så mange andre online koncepter og portaler, så bliver det ikke-kommercielt det første års tid, kun en masse arbejde med at skrive, anmelde og markedsføre. Mit problem er derfor hvordan jeg skaffer et hold at "kollegaer", som vil arbejde mere eller mindre gratis i en periode. Jeg har tænkt på at stifte projektet som at ApS, og så lave en eller anden fordelingsnøgle, så efter XX dato, så bliver der delt anparter ud til skribenterne, fordelt efter hvor meget de har skrevet. Er det overhovedet muligt rent skatte- og regnskabsmæssigt? Er der andre der har nogle ideer til hvordan man kan aflønne skribenter, uden at have for mange penge op af lommen det første års tid? På forhånd tak. |
Hej Lars
Jeg tror faktisk det er muligt at gennemfører det første år, for 0 kroner i løn. Det vil nok kræve en del fra din side, med motivation og sørge for at vinkle din kommunikation korrekt.
Du skal nok ikke går efter de største af de største, men jeg tror der er rigtig mange der kunne være interesseret uden løn.
For egentlig handler det vel om, at du motivere den enkelte efter personens behov. Hvor nogen måske gerne vil have omtalen og ønsker at tale løn om 1-2 år, er der måske andre der gerne vil være en tættere del af projektet, ved fx. at føle ejerskab.
Så min pointe er egentlig at du skal ud og fange dem du skal bruge, og finde ud af hvad der motivere dem. Det er så måske ikke så nemt, hvis du skal bruge 100, men det er din hovedpine :)
Så når det er sagt, tror jeg ikke du finder et setup der tilfredsstiller alle. Heller ikke i længden!
Hvis jeg fx. blev spurgt på et projekt der henvender sig til min målgruppe, jaså vil den personlige branding betyde meget for mig. Også nok til at jeg ville skrive gratis, hvis jeg da bare fik stillet værktøjerne til rådighed (til at kunde brande mig selv)
Nå arbejder jeg med brand og førstehjælp, og dit magasin har sikkert intet med dette at gøre, men det var blot for at give dig et eksempel på hvad der motivere mig :)