Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af skribenter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg sidder og nyder de sidste dage af min ferie, mens jeg brainer lidt på et nyt projekt, som jeg skal have søsat her til efteråret.

Konceptet er som sådan ikke unikt, men drejer sig kort fortalt om et online magasin, hvor der skal bruges en række skribenter og anmeldere.

Jeg har hverken den fornødne tid eller viden til at kunne bære det hele selv, og er derfor afhængig af at der er nogle ihærdige skribenter, som er klar til at at ligge et stykke arbejde i det.

Som med så mange andre online koncepter og portaler, så bliver det ikke-kommercielt det første års tid, kun en masse arbejde med at skrive, anmelde og markedsføre.

Mit problem er derfor hvordan jeg skaffer et hold at "kollegaer", som vil arbejde mere eller mindre gratis i en periode.

Jeg har tænkt på at stifte projektet som at ApS, og så lave en eller anden fordelingsnøgle, så efter XX dato, så bliver der delt anparter ud til skribenterne, fordelt efter hvor meget de har skrevet. Er det overhovedet muligt rent skatte- og regnskabsmæssigt?

Er der andre der har nogle ideer til hvordan man kan aflønne skribenter, uden at have for mange penge op af lommen det første års tid?

På forhånd tak.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:12

Hej Lars

Jeg tror faktisk det er muligt at gennemfører det første år, for 0 kroner i løn. Det vil nok kræve en del fra din side, med motivation og sørge for at vinkle din kommunikation korrekt. 
Du skal nok ikke går efter de største af de største, men jeg tror der er rigtig mange der kunne være interesseret uden løn.

For egentlig handler det vel om, at du motivere den enkelte efter personens behov. Hvor nogen måske gerne vil have omtalen og ønsker at tale løn om 1-2 år, er der måske andre der gerne vil være en tættere del af projektet, ved fx. at føle ejerskab. 

Så min pointe er egentlig at du skal ud og fange dem du skal bruge, og finde ud af hvad der motivere dem. Det er så måske ikke så nemt, hvis du skal bruge 100, men det er din hovedpine :)

Så når det er sagt, tror jeg ikke du finder et setup der tilfredsstiller alle. Heller ikke i længden!

Hvis jeg fx. blev spurgt på et projekt der henvender sig til min målgruppe, jaså vil den personlige branding betyde meget for mig. Også nok til at jeg ville skrive gratis, hvis jeg da bare fik stillet værktøjerne til rådighed (til at kunde brande mig selv)
Nå arbejder jeg med brand og førstehjælp, og dit magasin har sikkert intet med dette at gøre, men det var blot for at give dig et eksempel på hvad der motivere mig :) 

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 21:19

Hej Lars,

Jeg tror ligesom Boysen, at du kan få rigtig mange gratis artikler fra skribenter, hvis du lader dem promovere sig selv på en eller anden måde.

Jeg har netop selv siddet og forfattet en artikel om "10 gode råd når du skal vælge festmusik", og jeg kunne snildt lave 4-5 andre artikler indenfor festmusik-genren, såfremt jeg blot fik lov at nævne "Danskfestmusik.dk" i artiklen.

Jeg gjorde det med min artikel, at jeg uploadede den til diverse "gratis-artikel-databaser", som findes på nettet - simpelthen for at få noget PR, branding og lidt SEO.

Jeg tror sagtens at du kan finde de fleste af dine skribenter her på Amino :)

De bedste hilsner fra

Martin Bengaard

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:30

Jeg har en fortid som frivillig skribent/anmelder på Boomtown, hvor frivllighed på sitet var "the name of the game". Her blev anmelderne dog belønnet med anmelderkopier af de spil, som vi anmeldte, samtidigt med at meget aktive skribenter (og det var nok ikke mig) fik mulighed for at komme til forskellige events. Konceptet fungerede som sådan, men i samtale med en af sitets tidligere redaktører blev jeg gjort opmærksom på en fælde der måske ikke er åbenbar. 

Som jeg forstår det blev flere af de mest aktive skribenter ansat på lønvilkår, hvilket ikke gik. Skribenternes produktion dalede og de fik sværere ved at holde deadlines. Forklaringen skal nok søges i, at der her var tale om community-skribenter (vi brændte/brænder alle for computer og konsolspil) og fik som frivillige skribenter mulighed for at pleje vores hobby samtidigt med, at vi etablerede os i de respektive communities vi tog del i. Når der kommer penge på bordet kommer der samtidigt krav om større professionalisme. Og den skribent, der gerne vil brande sig som hardcore computerspilssemiotiker - lidt af mit lille nørdområde - skal så skrive om Barbie - Make-up Artist. Og derved røg den personlige branding sig en tur og tilbage er kun lønarbejde.

Typisk fungerede Boomtown med at der var en betalt redaktør og en håndgangen mand (til at betjene den tilhørende webshop). Disse to sørgede så for skribentpleje gennem fryns. Man kan komme langt med godt fryns ;-)

Bertel Bolt Kommunikation - Gode historier her & nu

Få et tilbud på hjemmeside, tekst og foto.

Fra Rødekro
Tilmeldt 4. Jul 05
Indlæg ialt: 344
Fra  WEBDUS.dk Skrevet kl. 21:59

Hej

Nogle artkeldatabaser deler adsense indtægten 50/50
Må skribenten desuden linke til egne hjemmesider kunne det være atraktiv

Det kunne måske være en løsning

Hilsen

FInn Bennetsen
http://web4me.dk

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:30

Kære Lars.

Nu er jeg næsten bange, for at snakke de andre Amino'er efter munden, men de har en pointe! Som nævnt tidligere, så skal der sættes en stor fokus på netop motivation og kommunikation mellem dig og de skribenter du ansætter.

I bund og grund, handler det om at de føler, at de er en del af noget større og de ser mulighederne for, at de kan vokse samtidig med at din virksomhed vokser. Udover at de føler at de er en del af succes, som er et yderst stort motivations boost, så synes jeg også at du skal lægge vægt på at de også, tilegner sig nogle kompetencer som de kan bruge fremover:

1. Stor viden indenfor de felter som de skriver om.

2. De lærer at formulere sig bedre, og kan skrive gode indlæg som bestemt gavner dem fx i deres      uddannelsesforløb når de skal skrive reporter etc..

3. De kan lærer af dig, fx en form for mentor ordning, hvis folk har blod på tanden til selv at blive selvstændige en dag.

Det kunne være nogle af de parametre som du kunne ytre i din markedsføring efter skribenter.

De bedste hilsener

Stefan Sjørslev

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:27

Hej Lars.

Dit projekt lyder spændende.

jeg melder mig gerne som skribent, hvis du har brug for en der ved noget om økonomi, vedvarende energi og sikkerhed.

Angående hvordan man aflønner, er jeg lidt skeptisk overfor din ide.

Det er helt Ok at lave et Aps og for den sags skyld også at betale skribenter med anparter, men hvordan vil du sikre at det blver retfærdigt?

De skribenter der leverer mest i starten får flest anparter, herefter risikerer du at nogle af dem lægger sig på sofaen, men sidder nu med andele der er større end de skribenter der yder det lange seje træk.

Og når overskuddet skal fordeles vil dem på sofaen få mere end dem der trækker læsset.

Hvis du forstår mit sprog.

Jeg vil foreslå, at du er ærlig og siger der er ikke penge til at betale for artikler i starten, men når vi begynder at få overskud, så betaler jeg, efter hvor meget artiklerne bliver læst. der må findes nogle analyse værktøjer der kan måle det, mon ikke goggle analytics kan bruges i den forbindelse og så fordele betalingen ud fra respoms på artiklerne.

Du må gerne sende mig dine kontakt oplysninger til: am@Nr1-okonomikontoret.dk

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Bachmann:
Jeg har tænkt på at stifte projektet som at ApS, og så lave en eller anden fordelingsnøgle, så efter XX dato, så bliver der delt anparter ud til skribenterne, fordelt efter hvor meget de har skrevet. Er det overhovedet muligt rent skatte- og regnskabsmæssigt?

Med den nye Iværksætterskat kan det godt gå hen og blive dårlig løsning for forfatterne - særligt hvis de falder for lagerbeskatningen.

I alle fald er den slags konstruktioner komplicerede - juridisk og skattemæssigt, så det er noget der skal en advokat ind over. Og det kan hurtigt blive kostbart.

Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 12:30

Jeg tænker (som flere andre har nævnt - men så er dét da slået fast), at det burde være muligt at finde nogen, der vil gøre det gratis eller for et meget beskedent beløb. Der er jo mange, der har brug for referencer for at få sat lidt skub i karrieren. Det kunne sikkert også være muligt at finde nogen, der læser kommunikation, der har brug for et studiejob til en timeløn på omkring 125 kr.
Alternativt er der sikkert mange, der ville være interesserede i en barder-aftale - at de skriver mod at få noget SEO af eget website til gengæld? 

Dog afhænger det naturligvis meget af emnet/emnerne, for større videnskabelige afhandlinger får man nok ikke til spot-pris :-)

Jeg ved godt, at der ikke ligefrem er tale om en jobannonce, men hvis det er en idé, du beslutter dig for at gå videre med, vil jeg da blive glad for lidt mere info på et senere tidspunkt.

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 11:23

Hej Alle

Tusind tak for responsen.

Det kan da godt være jeg har været for pessimistisk med at tro, jeg ikke kunne få folk til at skrive og være en del af projektet uden aflønning.

Der kommer lidt mere info om projektet inden så længe, jeg vil dog godt afsløre nu at det overordnede emne er mad og vin.

Jeg vil derfor satse på at få kørt projektet op på frivillig basis, måske med lidt frynsegoder i form at "anmeldereksemplarer" osv. Som i også nævner, så er der mulighed for at skribenterne og redaktørerne kan brande sig selv.

Så hvis der er nogen af jer som godt kan lide mad og vin, og gerne vil skrive om det, samt vil være friske på at skrive en anmeldelse af jeres restaurant besøg, så må i gerne sende en PM eller svare her i tråden, så får i en mail, når projektet er kommet lidt længere, med lidt mere information.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)