Jeg mangler hjælp til et internetprojekt og har i den forbindelse surfet rundt efter et godt webbureau. Det der undrer mig er, at kun et fåtal har timepriser o. lign. på deres hjemmeside. Det kan da ikke være givtigt for forretningen, at man ikke spiller med "åbne kort", men derimod skal spørge efter priser via kontaktformularen, eller kan det? Jeg ved at mange opgaver, som webdesign, er svære at give en samlet pris på, men en timepris bør man da oplyse på sin hjemmeside, eller er det bare mig der er gammeldags.
Hvad er jeres tanker? Er der fordele ved ikke at have en timepris stående på hjemmesiden?
Gammeldags ;-) Tja... jo... sagen er vel bare den at ydelserne ikke er sammenlignelige. Det handler vel om prisen på løsningen og timeprisen er jo bare en lille del deraf.
Det kunne også være fordi at man har forskellige timepriser afhængig af hvilke slags opgaver man får ind. Eller måske forskellige priser til forskellige kunder.
Jeg selv skilter ikke med mine priser af den simple grund at det ofte (især herinde) ender med at det kun gælder om at lægge sig 50kr, 100kr, eller 200kr billigere i timen end den der gav tilbud lige før. Jeg vil hellere tage dialogen direkte med kunden.
Dernæst vurderer jeg altid mine kunder. Fornemmer jeg at kunden er "besværlig" sætter jeg ofte en lidt højere timepris end kunder jeg kan mærke der ikke bliver noget vrøvl med.
umiddelbart tror jeg det skyldes at man ikke ønsker, at vise konkurrenterne hvad firmaets prispolitik er. Hvis du har en udførlig plan med dine ønsker, så er det vel også nemmere/bedre at få en samlet fast pris ?
gweb : Hvordan afgører du om kunden er besværlig, inden samarbejdet er påbegyndt ? .-)
Det der undrer mig er, at kun et fåtal har timepriser o. lign. på deres hjemmeside.
For nogle år siden oplyste vi vores timepris til en kunde (dengang 950 kr i timen). Kunden valgte at bruge revisorassistenten til opgaven, da de kun tog 600 kr i timen. Efter 3 arbejdsdage ringede de og bad om en pris på opgaven. Den var 3.500 kr + 500 i kørsel. De fik en regning fra revisoren på knap 14.000 kr.
Timepris siger ikke noget som helst om hvad det koster at få en opgave løst, og det er uanset om det er service på en bil eller eller et internetprojekt.