Jeg har pillet guiden af nettet igen, sidst jeg gennemlæste den blev jeg enig med mig selv om at metoden var gammel og forældet.
Her er en ny og meget kortere udgave:
1) Start med en overordnet beskrivelse af hvad det er du ønsker at lave, f.eks. "Jeg vil lave et community for unge piger mellem 12 og 18 år der kan lide hestebøffer"
2) Alle krav _SKAL_ være funktionelle. Din kompetence er ikke at vælge teknologi, den er at beskrive løsningen. Derfor skriver du IKKE "Systemet skal kodes i PHP" du skriver "Det vægter relativt højt at løsningen kan afvikles på vores nuværende server da vi ønsker at minimere omkostningerne til hosting"
3) Alle funktioner og del funktioner skal beskrives, f.eks.:
- Der skal være en opskrift database med brugergenereret indhold:
- Brugerne skal kunne indsende opskrifter
- Opskrifter skal kunne godkendes / afvises af en moderator
- Der skal være et status.-opdateringssystem lidt ala facebook, så brugerne kan følge med i hinandens liv
4) Du må ALDRIG lave antagelser, du kan (må) ikke forvente at modtagere "ved" hvad "et forum" er. Du skal antage at modtageren er IT Analfabet, grunden til dette er ikke at din programmør er analfabet, men snarere at DU er det. Der findes _rigtig_ mange forskellige meninger om hvad forskellige ord betyder, hvad der er standard og hvad der ikke er. Chancen for at du er enig med alle de programmører / projektledere / grafikere mv. som skal læse dit dokument er meget lille.
5) Du må IKKE henvise til en konkurrent / eksisterende side og sige "Det skal være ligesom den her men ...". Her beder du reelt modtageren af dokumentet om at udføre en konkurrent analyse for dig on the fly, det er ikke fair, den skal du selv lave, eller betale nogen for at lave. Det er der ikke nogen der vil gøre gratis. Derudover kan du heller ikke stole på at alle modtagere ser alle features.
6) ALT skal med ... står det ikke i kravspec kommer det ikke med,
7) Hvis du vil være helt sikker, så invester 5-6.000KR på at få en fagmand til at skrive din kravspec. Kravspec skal selvfølgelig være skriftlig og udformet således at du kan bruge den til at indhente tilbud med.
Derudover skal du selvfølgelig sørge for at beskrive i teksten hvis du selv har f.eks. inhouse grafikere, tekstforfattere el. lign. Når du skal bede om selve tilbudet så husk at bede om et udspecificeret tilbud, husk også at der er forskel på tidsforbrug og deadline.
Hvis jeg siger jeg skal bruge 2 uger på at lave noget betyder det ikke nødvendigvis at vi er færdige om to uger.
Håber det kan hjælpe dig og andre :o)