Hej, Et hurtigt og nemt spørgsmål: Jeg er blevet gjort opmærksom at der er et firma der bruger min kundes bogcover (med billede af hende) i en annonce på Facebook. Det har de ikke fået lov til og samtidig er det der reklameres for, i direkte strid med indholdet i bogen. Jeg kunne godt bare bede dem om at fjerne det... Men i det her tilfælde bliver min kundes integritet sat på prøve, og jeg vil derfor spørge jer om i ved hvordan man udregner en passende pris for brug at hendes materiale. På forhånd tak Rydahl |
Integritet ?
Der er vist ikke megen change for at din kundes integritet kan blive sat på prøve hos en tyv, som de jo er, dem der har taget hendes materiale uden forudgående aftale.
Men hvis din kunde har købt og betalt for rettighederne til dette bogcover, så er det hende der ejer rettighederne og altså hende der skal give tilladelse til brugen. Alt andet er brud på copyrightloven.
Men et hurtigt bud er 25.000 kr.
Det er i hvert fald i den omgang det det koster dem, hvis hun går videre med dette brud på copyrighten gennem juridiske instanser.
Min erfaring er dog at når man kontakter en der har stjålet ens materiale og fortæller dem pænt at de skal være velkommen til at betale for brugen, så skynder de sig i alt hast at slette alle beviser og stopper med at bruge det. De ved nemlig godt selv at det er noget skidt det de har gjort.