Når man tænker hver time i døgnet som værende mad i munden eller ej, (hårdt skåret ud) Så er en smule snot,hoste og maveonde intet problem. Særligt hvis man arbejder online/ fjernløsninger, hvor man kan tage laptoppen og mobilen med i seng med en kop kaffe og svare mails og ordne alle de ting man ikke har magtet i løbet af ugen. Hvornår synes i andre at man er for syg til at det ikke længere er forsvarligt at passe sine aftaler? Hvornår synes i at man skal sige fra pga. sygdom og kontakte folk for at genbooke møde/aftaler mm., og hvornår skal man bide den i sig og møde op alligevel? Jeg plejer at vurdere det på følgende kriterie. "Gør det mere skade for din forretning at passe dine aftaler idag ?" Lidt i samme dur som at man skal lade være med at svare mails/telefon opkald i en ophidset stemning (sur/vred/ked af det mm) - Her ender man som oftest med at gøre mere skade for sig selv og sin forretning. Så hellere trække sig tilbage, overveje situationen, sunde sig, og komme rationel tilbage til situationen med et køligt overblik. Men sådan har jeg det også med sygdom. "Lander jeg den kunde/ordre, hvis jeg dukker op selvom jeg er helt ved siden af mig selv, syg, dårlig, uoplagt ?" Jeg har tidligere talt med kollegaer, venner om den slags og her er holdningerne milevidt forskellige. Nogle synes at det er dybt forkasteligt at folk kan finde på at møde syge op på arbejde, når de risikerer at smitte alle andre, bare fordi de vil spille "smarte". Det kunne være sjovt at høre andre iværksættere/selvstændiges holdning til det. Hvordan er jeres holdning til sygdom og hvornår omlægger du møder/aftaler og lægger dig syg ? |
Jeg har det sådan, at hvis man er syg, så bør man tage en sygedag.
Men graden af syg kan jo variere. Hovedpine, lidt ondt i maven er ikke en sygedag værd, hvis du spørger mig.
Men hvis man ligger og kaster op og har det utrolig dårligt hele dagen, så synes jeg man bør tage en sygedag.
Man bliver jo også nødt til at pleje sig selv. Er man knaldsyg, og har lagt en besked til sine kunder (som man skulle have besøgt i dag), at man er syg - så tror jeg de fleste ville kunne bære over med en.
Det ved jeg selvfølgelig ikke, men er man syg, så er man altså syg.