laver skræddersyet jakkesæt, hvor de måske blot springer nogle fittings over mv - netop for at gøre det billigere og mere attraktivt for kunden. (men det gør det jo ikke mindre skræddersyet af den grund!!)
Michael
Det, du beskriver hedder målkonfektion, og kan betegnes som en mellemting mellem konfektion og skrædderi. Så jo - det gør det absolut mindre skræddersyet, at der springes over, hvor gærdet er lavest.
Ja, det ved jeg - men derfor er din konklusion vel ikke korrekt - da der jo er mange nuancer i denne branche. Det er korrekt at du kan få jakkesæt i mange forskellige kvaliteter og pris klasser, om der er en eller flere inde i processen er som sådan underordnet, men jeg ved dog at der er mange der stadig laver skræddersyet jakkesæt, hvor de måske blot springer nogle fittings over mv - netop for at gøre det billigere og mere attraktivt for kunden. (men det gør det jo ikke mindre skræddersyet af den grund!!)
Så ville bare lige sige at jeg synes du maler med al for bred pensel i dit blogindlæg.
Okay så nedprioritere man håndarbejdet, og gøre det mere konfektionsagtigt, så kan man stadig benytte skræddersyet efter din mening... Det giver bare ik mening i min verden desværre...
Og der findes os skræddere, som har delvis færdigsyede jakkesæt liggende, og som blot tilpasser disse, og kalder dem skræddersyet, selvom det reelt er konfektions jakkesæt...
Men kig på det andet svar i tråden, og du vel se, at de fleste ik kender forskellen, hverken på udførelse eller pris...
Nå, der kan man bare se - så er der altså dansk skræddere der ikke laver skræddersyet jakkesæt - så blev jeg det klogere :-)
Jeg vil dog gerne se hvilken drejebog du har brugt som opslagsværk til at finde frem til den konklusion - da jeg ved med sikkerhed, at ikke alle skræddere laver lige mange fittings, og iøvrigt bruger lidt forskellige måltagninger - nogle flere end andre.
i mine øjne er måkonfektion som fashion-seller beskriver, hvor der reelt er tale om et standard sæt der bliver tilpasset - ligesom og lægge jakker og bukser op eller ned. Og det er selvføgelig ikke ligeså tidskrævende - men og sige at et jakkesæt ikke er skræddersyet, fordi man har en fitting mere eller mindre end konkurrenten tror jeg reelt er og fornærme mange skræddere!
Og som der står i det blog indlæg der fint er sat i denne tråd, at det er tæt på ulovligt, vil jeg også sætte stort spørgsmålstegn ved ?
Dejligt med en lille debat om emnet - det kan jeg lide :)
For mig er mål konfektions jakkesæt, hvor det reelt er stang varer der bliver lettere tilpasset - ærmer, ryg og tilsvarende med benlæderne.
Et skræddersyet jakkesæt er derimod, hvor man starter med individuel måltagning, derefter klipper ud fra meter varen, og så alt efter temperament tilpasser løbende. Nogle gør det først i en anden type materiale end selve stoffet der skal bruges til sættet, mens andre går direkte videre i processen og bruger det reelle stof, som det færdige sæt består af. Der kan så laves det antal fittings der nu skal til for at sættet passer perfekt til kunden. - Typisk alt efter om vi taler dyre eller lidt billgere stoffer.
Men og kalde det ene mere skræddersyet end det andet, det mener jeg ikke man kan.