Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler: bosiddende i Tyskland med danske kunder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Er der nogen der kender til reglerne for grænsearbejde mellem Tyskland og Danmark?

Mit eksempel: Bosiddende i Tyskland, kommunikationsydelser til danske kunder med ønske om at kunder nemt og ubesværet kan betale for ydelsen til en dansk bankkonto uden udenlandsgebyr.

Hvad kan bedst betale sig? og hvordan skal det håndteres med skattemyndighederne i DK og Tyskland?

Da jeg ringede til Skat mente de, at man kan oprette sig som freelancer i Tyskland med dansk konto og betale skat i Tyskland. Men det modsiges på andre vejledende hjemmesider og er derfor kommet i tvivl.

Derudover er jeg i tvivl om det er bedst at oprette en enkelmandsvirksomhed som alternativ til at opere som honorarfreelancer? Og såfremt det er en enkelmandsvirksomhed - er det så bedst at oprette virksomheden i DK eller Tyskland, når kunderne er danske? 

Håber jeg er så heldig at kunne finde hjælp herinde - at der er nogen som har været i samme situation som mig eller af andre grunde kender reglerne.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:53

nyiværksætter:
Bosiddende i Tyskland, kommunikationsydelser til danske kunder med ønske om at kunder nemt og ubesværet kan betale for ydelsen til en dansk bankkonto uden udenlandsgebyr.

Du bliver nødt til at specificere hvad slags "kommunikation" der er tale om. Vil arbejdet foregå i Danmark eller sidder du i Tyskland.....

Tilmeldt 3. Aug 10
Skrevet kl. 08:59

Med kommunikation mener jeg både tekstproduktion (pressemeddelelser, pjecer, webtekster, artikler, gennemskrivning af årsrapporter, etc.) samt kommunikationsrådgivning (kommunikationsstrategi, pressestrategi og lign.)

Og ja, arbejdet vil primært blive udført skrivende fra Tyskland, hvor jeg flytter til, men kundemøder (som ikke kan håndteres over mail/telefon/skype) afholdes i Danmark. Planlægger at være i DK ca. en forlænget weekend om måneden +/- efter behov.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:44

nyiværksætter:
Da jeg ringede til Skat mente de, at man kan oprette sig som freelancer i Tyskland med dansk konto og betale skat i Tyskland.

Under forudsætning af at du er bosiddende i Tyskland vil du med de beskrevne opgaver være skattepligtig til Tyskland. Umiddelbart vil jeg foreslå dig at lave et tysk firma og fakturere dine kunder gennem dette. 

/Henrik

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15100
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:51

Sydbank tilbyder vist nok noget, som de kalder en grænsekonto... Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er der et kontonummer til begge sider af grænsen, således at du kan opkræve penge i DK og DE med normale bankinfo...

Men kontakt dem evt. og få det forklaret...

Tilmeldt 3. Aug 10
Skrevet kl. 15:08

Hej Henrik og Fashion seller - tak for opklaringen og gode råd!

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 20:26

Ja der findes flere danske banker i tyskland som laver en grænsekonto som indeholder både en dansk og tysk konto. 

Er selv ved at lave en ved unionbanken :) 

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)