Vi har monteret nogle udendørs markiser på en bygning. Motoren bruger 130 W. Den ledning vi leverede markisen med var gummiledning 1 mm^2. Men nu har firmaet skiftet ledningerne og vil sende os regningen, da de siger det jf. stærkstrømsbekendelserne er lovpligtigt at have 1.5 mm^2.
Er der nogen som ved noget om dette? Vores montører påstår at det er nok at have 0,75 mm^2, så at det skulle være helt lovligt. Det tror vi også, da motoren er Somfy, som er et af verdens største brands indenfor motorer til udendørs solafskærmning.
Jeg har fundet stærkstrømsbekendtgørelsen her, men ved ikke lige hvor jeg skal lede.
Lad dem der har skiftet den tilledning, sende de lovpligtige beregninger som de åbenbart ved bedre end leverendøren, samt den paragraf i SB. som de vil lægge til grund for deres beslutning.
inden skal du ikke betale noget somhelst, du er velkommen til aat sende materialet til mig!
Det er korrekt at en fast installation skal anvendes 1,5 mm2 pvicj.
Men det er ulovligt at føre en fast installation direkte ind i en motor, der bør monteres en service afb mellem den faste installation og tilledningen til motoren.