Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed - hvad skal med i banken...??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i dialog med et par virksomheder, hvoraf jeg håber at en af dem ender ud med et køb.

Min spørgsmål går nu på, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig til at tale med banken. Jo bedre forberedt, jo større chance for at de vil hjælpe mig økonomisk.

Men da det er min første gang, er jeg lidt på bar bund. jeg har selvfølgelig div. regnskaber, men jeg tænker, at man nok skal have et konkret budget for det næste år, en marketingplan, en forretningsplan osv. Synes dog at det kan være lidt svært at lave fyldestgørende, når jeg stadig ikke har købt noget.

Nogen der har erfaringer og kan hjælpe mig på vej.

Takker mange gange :-)

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 13:07

Hej.

Som jeg læser dit indlæg så skal du ikke i banken på nuværende tidspunkt. Der er ikke noget konkret at tage stilling til.

Du skal først, helt klart beslutte dig for en af mulighederne, og det kan du kun ved at gå i forhandling med sælgerne og få alle nødvendige facts på bordet, så du har et relevant beslutnings grundlag.

Når du har bestemt for at det er denne ene virksomhed du simpelthen ikke kan undvære at blive ejer af, så skal vi igang med en handlingsplan, budgetter og finansiering.

Men inden skal du også helt klart kunne visualisere hvad det er du vil med denne virksomhed og du skal kunne visualisere hvor du vil være med virksomheden om 3 - 5 år.

Når de ting er på plads så kan vi snakke videre om handlingsplan og budgetter. her kommer rådgiveren/sparringspartneren ind der kan finde de svage punkter i dine planer og enten forklare dig at det her er en dødssejler eller bekræfte dig i at du har fundet et guldæg.

Men få først det grundlæggende på plads, så tar vi den derfra.Smile

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:59

Tak for svaret!

Det er måske også skrevet forkert. Jeg er så godt som sikker på, at jeg har fundet den virksomhed, som jeg bare slet ikke kan leve uden :-). Jeg har et møde om 2 uger for at få styr på de sidste småting. Jeg har endvidere en revisor på banen i næste uge til at kigge regnskaberne igennem.

Ergo er næste step efter dette en tur i banken - og netop det vil jeg gerne allerede begynde at gøre mig nogle tanker om, så jeg ikke står og skal have styr på det hele i løbet af ganske kort tid. Tankerne kører jo og det vil være rart at få dem ført ned på papir, så det kan bruges i finansieringsregi.

Men måske tager jeg helt fejl at det er måden at gøre det på?

God weekend!

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 17:01

Hej igen.

Så godt som sikker - er ikke nok!

Tag en tænkepause på f.eks. 8 dage og overvej om det nu også er det du vil? Du skal være 110 % sikker - mindst! Og brug også pausen til at overveje hvordan du vil drive forretningen. Hvilke ændringer vil du foretage og hvad vil det betyde for indtjeningen? Er der nye forretningsområder du vil tage op?

at få kikket på regnskaberne er udmærket, men viser jo kun hvordan det er gået bagudrettet. hvorfor er forretningen til salg? Hvilke fremtidsudsigter er der for forretningen? For branchen? Og prøv at forestille dig worst Case! Noter alle dine tanker om fremtiden ned og prøv at forestille dig en strategi for hvordan du kan udvikle forretningen.

Hvis du herefter føler at du ikke kan leve uden at komme til at eje den forretning. Så er tiden inde til at få en sparringspartner på banen, der kan efterprøve dine tanker om fremtiden og om en mulig strategi. Kan det bære er tiden inde til at få lavet en handlingsplan og nogle budgetter. Få hjælp til at få lavet et realistisk likviditetsbudget, det er vigtigt, for her kan banken se hvad største træk på kassekreditten vil blive og dermed hvor stor en kredit du har behov for til driften.

Du kan søge kvalificeret hjælp til dette på rådgiverbørsen. Jeg er selv tilknyttet rådgiverbørsen som rådgiver.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)