Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken tiltale form bruges i brev til virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 488
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal til at markedsføre en webside overfor virksomheder.

Skriver man De eller du i brevet, eller skriver man virksomhedens navn ?

Jeg har ingen kontaktperson at sende brevet til.

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 21:31

Jeg har haft stor succes med at bruge en mindre formel og mere casual tiltaleform.

Som udgangspunkt 'du'. Det andet kommer hurtigt til at lyde som om du skriver til H.k.H Dronning Margrethe.

Fra Hjørring
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er helt enig med BZR... De gode salg ligger også lidt der, hvor man sludre lidt istedet for at holde en salgstale :) Det skal slet ikke være så formelt, efter min mening.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:21

Hej

Personligt kan jeg bedst lide en uformel tone, og har det fint med at blive tiltalt med du, men jeg arbejder også sammen med flere der anser det for værende useriøst og måske ligefrem flabet at tiltale dem med du..

Så jeg forstår dit dilemma. Mit forslag, når du ikke har en kontakt person, er at vurdere det enkelte firma fra gang til gang. Er det et ungt reklamefirma eller er det AP Møller? Du kunne med fordel bruge forskellig tiltaleform.

Eller også skal du bare være dig selv og burge den form der passer bedst til dig personligt...

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Fra Flensborg
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:22

Hvis det er lidt større virksomheder du vil kontakte, så ring på deres hoved nummer

og spørg om navnet på den person som har ansvaret for det du efterspørger.

Hvis du skriver til personen og ikke kun til firmaet så kommer dit brev også frem.

hilsen monse

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31

Nu er jeg af den gamle skole, og vil derfor klart foretrække De-formen.

MvH

Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 22:35

Jeg tror det godt kan betale sig nogen gange lige at lave lidt hurtig research og se om du kan finde frem til alderen på ham/hende dit brev ender hos - for ældre personer (no offense) vil der nok være en del som mener det er upassende med du. 

Omvendt så ville jeg mene' det var lidt skørt at blive tiltalt "de" hvis jeg fik et af dine breve. Men der vil selvfølgelig altid være nogle som er omvendt :) 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 23:43

Jeg ville nok være forfalden til at bruge en variant, hvor jeg bruger firmaets navn indledningsvis og derefter bruger "I". Hvis man kan formulere sig med den form, uden at det bliver kunstigt, så undgår man at tage stilling til "De/du"-problemstillingen.

Personligt har jeg det sådan, at jeg i nogle sammenhænge bliver stødt over at blive tiltalt med De. Godt nok mest, hvis det er kassedamen i Netto, der gør det, men alligevel. Der er vist også højst en håndfuld personer i kongeriget, jeg ville tiltale med De. Sådan er vi forskellige.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:28

Hej

Noget af det mest useriøse der findes, er at få et brev, hvor man ikke har orket at lave lidt  research, undskyld min direkthed. Men når jeg får et brev skrevet direkte til salgs direktøren, eller til inkøbschefen, så har man ikke gidet at slå mit firma, op på CVR.

Men på en anden side, så kan det tit være svært at finde ud af hvem der er hvad. Men så findes det jo forskellige former, for er der flere ansatte, så vil jeg primært bruge I, da det jo generalt er firmaet man er interresseret i, og ikke personen, personen representerer firmaet, men det er jo ikke ham personligt som vil noget, selvom det er igennem ham, det forgår. Han skal jo tit vurdere, om det er godt for dem, og ikke for ham.

Er det et enkeltmands firma, hvor det kun er en person, så ville jeg vælge DU formen, og det er netop, fordi at de normalt køre en mere uformel stil.

Jeg vil personligt selv, meget sjældent vælge DE formen, mere fordi at det ikke ligger til mig. Eller den stil mit firma kører.

/Kenneth

Fra Smukke Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 279
Fra  Aquatex Skrevet kl. 14:05

Jakob:

Jeg ville nok være forfalden til at bruge en variant, hvor jeg bruger firmaets navn indledningsvis og derefter bruger "I". Hvis man kan formulere sig med den form, uden at det bliver kunstigt, så undgår man at tage stilling til "De/du"-problemstillingen.

Hej Jacob

I-formen er den værst tænkelige - (vær rar ligesom Jacob at huske, at I som tiltaleform skrives med stort. Det andet er noget sjusk). Du skal tage stilling. Du bør heller ikke bruge "man". Gå lige efter personen: Skriv du!

Hvor mange mennesker møder du på din vej, du siger De til? Næppe mange. Derfor skriv du. Du kan godt være høflig, selv om du skriver du.

Jeg har været med siden 68-omvæltningen, hvor vi gik på listesko hver gang vi mødte et voksent menneske, for at finde ud af om vi skulle sige De eller du. Sikken et bøvl og spild af tid. Men det gav en god øvelse i situationsfornemmelse. Noget som nogen gerne ville have haft mere af i dag.

Frem for alt: vær dig selv og skriv et almindeligt talesprog fri for alt for mange forvirrende fremmedord. Så bliver dit budskab forstået og accepteret.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)