Jeg skal til at starte med beklage hvis min tråd ligger i det forkerte forum - det dækker over en del forskellige ting så jeg havde lidt svært ved lige at placere korrekt.
Jeg er igang med at få styr på drømmen om egen virksomhed. Idéen er på plads og så gennemtænkt som jeg efterhånden synes den kan blive. Den er vendt med nærmeste netværk og folk tilkendegiver at det faktisk er en rigtig god idé. Konceptet synes at holde og tankerne om salgskanaler, priser, kvaliteter etc er også på plads. Så nu skal jeg "bare" videre ud over stepperne. Men hvordan kommer man så det? En forretningsplan er så småt undervejs. Jeg skriver på den når noget nyt melder sig i tankerne og jeg forsøger at forholde mig realistisk til egne evner og hvor jeg må ud i byen og købe kompetancer ind. Budgetterne halter, for jeg har ikke den ringeste idé om hvordan man realistisk skruer et sådan sammen. Jeg har en idé om hvilke udgifter der er og et bud på mine indtægter men det er rimelig hokus-pokus at få det til at hænge sammen synes jeg.
Generelt støder jeg hele tiden ind i hønen-og-ægget problematikken. Jeg skal have noget finansiering og det kræver dels at forretningsplanen er på plads og at budgetterne holder nogenlunde. Aftale med aftagere af mine produkter vil helt klart også være en fordel, men det kræver at jeg kan fremvise vareprøver som igen koster en del at producere som igen kræver noget finansiering - og så er vi tilbage ved udgangspunktet.
Jeg kan næppe være den første der vader rundt i samme cirkel, så - hvordan får jeg den brudt og kommer videre? Konkrete idéer, tilbud etc vil være mere end velkomne :-)
Blot et par forslag? Ved ikke om du allerede har læst sider som disse? 100svar.dk
Men ellers har jeg selv benyttet mig af at få gratis rådgivning fra Erhvervsservicecenter Roskilde. (de ligger over hele landet) Jeg fik bl.a. hjælp fra KPMG som revisor og Forum advokaterne til kontrakter og lign. + hjælp til hvordan jeg kunne søge finansiering.
De hjalp mig omkring nogle af de ting du står med nu. Jeg vil tro de kan hjælpe dig med budgetterne og ellers er det bare god hjælp fra gratis rådgivere.
Held og lykke!
Erhvervsservicecentre
15 erhvervsservice-centre er med hjælp af Erhvervs- og Byggestyrelsen oprettet over hele landet.
Erhvervsservicecentrenes ydelser er et tilbud til iværksættere og virksomheder med mindre end 50 ansatte.
Gratis vejledning Bl.a. kan personer få op til fire timers vejledning før man starter egen virksomhed. Også eksisterende virksomheder kan få fire timer gratis vejledning. Centrene skal medvirke til at:
Kortlægge problemer og vejlede virksomheder ved start og vækst
Tak for dine forslag :) Er Erhvervsservicecenter det samme som Væksthusene? Jeg er kommet frem til at min kommune har en erhvervskonsulent jeg skal tale med når hun er tilbage fra ferie. Jeg ville egentlig bare gerne være så godt klædt på som muligt.
For mig er det mest det økonomiske der hænger. Det er et rimeligt essentielt område at få styr på ;)
Jeg har selv været igang med noget lignende, og det var også start-kapitalen der forsvandt :S - Hvad er dine planer mht. produktion? For jeg fik i sin tid tilsendt 8-10 forskellige vareprøver fra (hvad der skulle have været) min leverandør. Og skulle ikke betale en rød reje :D (Bortset fra ét eksempel der blev sendt med som visuel præsentation) Det krævede ikke andet end lidt korrespondence med firmaet, og et skud på forventet indkøb hos dem.
Min legeplads - http://stofs.dk Blog & Web om alle mine projekter !
Er Erhvervsservicecenter det samme som Væksthusene?
Ja det er det samme. De kalder det vist bare lidt forskelligt.
Gitte Olrik:
For mig er det mest det økonomiske der hænger. Det er et rimeligt essentielt område at få styr på ;)
Det er også langt det sværeste. Men typisk forventer de (banker) hellere ikke et total præcist budget. Mange af dine udregninger vil jo være baseret på et gæt. Når du så snakker med banken skal de sikre sig at det budget du har opstillet er realistisk - at dine gæt ikke er helt ude i skoven.
Så når du skal opstille tal på forventet salg, så skal det ikke være for urealistisk højt, men hellere ikke for lavt.
Måske du kunne lave en ny tråd herinde og spørge til andres budgetter ved start af samme område som dig. Evt. hvis de kan hjælpe med nogle faktiske salgstal imod forventet salgstal i deres start fase?? - blot en ide.
/Flemming
For A Fact Strategi og Rådgivning baseret på fakta!
Hvor fik du produceret henne? I første omgang skal jeg selv producere. Det er et rimelig unikt produkt og jeg regner ikke med en større omsætning af jeg selv kan følge med i den første (og måske næste) kollektion. Bliver efterspørgslen for stor, har jeg mulighed for at få hjælp udefra. Men derefter skal jeg klart have produceret tøjet ude af huset så der bliver frigjort ressourcer til andre opgaver.
Så når du skal opstille tal på forventet salg, så skal det ikke være for urealistisk højt, men hellere ikke for lavt.
Måske du kunne lave en ny tråd herinde og spørge til andres budgetter ved start af samme område som dig. Evt. hvis de kan hjælpe med nogle faktiske salgstal imod forventet salgstal i deres start fase?? - blot en ide.
Det vil nok være en fordel at få lidt salgstal fra andre med nichekollektioner. Ikke nogen dum idé Måske jeg også ad den vej kan få hjælp til salgskanaler. Som det er lige nu synes jeg jo selv at mit forventede salg ligger et rimelig realistisk sted men det bør være mere konkret.