Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afmelding af virksomhed og afvikling af gæld

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Sidder her og skal afmelde min virksomhed til told og skat og vil høre om hvordan I ville gribe det an?

Jeg har haft en lille butik, som jeg lukkede ned 30/6 ,dørene låst og lukket.

Har igennem årene selv lavet det daglige regnskab samt moms regnskabet og haft en revisor til at lave årsregnskabet, alt i den fineste orden der.

Da jeg taler med min revisor om det at lukke ned og herefter afmelde virksomheden til skat, siger hun at jeg behøver ikke være så hurtig med at få afmeldt, da der jo kunne fakturaer/kreditnotaer til virksomheden efter man havde lukket.

Nu har jeg så også siddet og lavet mit momsregnskab, det varerlager der er tilbage er ikke værd at tale om kan være i en kasse, da inden jeg lukkede solgte ud til under indkøbspris, for at komme af med det. Min revisor laver jo så først årsregnskabet, når året er omme.

Jeg har været inde på nettet for at kigge på den blanket, hvor man skal afmeld sin virksomhed og jeg kan ikke rigtig hitte ud af om, det lille varerlager der er tilbage, skal nævnes her eller om det bare skal ligge sammen med momsregnskabet og vente på min revisor?

( min revisor er rejst på ferie, så kan ikke lige spørge hende)

Samtidig er jeg kommet frem til at jeg skal betale moms. Ville I ikke(som jeg normalt gør) betale den fra kassekreditten i stedet for at få en afdragsordning på momsen, så har jeg jo samlet gælden et sted. Gælden på kassekreditten regner jeg med at kunne få omlagt til et lån og så afdrage på den måde.

Sidder her om er lidt rundforvirret, men jeg skærer det lige ud i pap, for mig selv.

1.Har lukket virksomheden 30/6 2010, har ikke afmeldt endnu

2.Har gæld på kassekreditten, samt skal betale moms, vil her pøve at lægge den om til lån, men skal jeg få orden på kassekreditten inden jeg afmelder virksomheden, eller kan jeg godt gå ind og lave ind/udbetalinger på kassekreditten efter jeg har afmeldt. Hvordan slutter man det i den rigtige rækkefølge, når man nu ikke kan komme udenom at der er gæld ved lukning( "kun" kassekredit)

Håber I på gode svar

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hoest.

Jeg synes du skal betale dim moms, idet renterne på kassekredit / lån er fradragsberettiget. Renter hos SKAT er temmelige høje og ikke fradragsberettigede, ligesom de tillægger nogle voldsomme gebyrer.

Jeg går ud fra at du ikke driver virksomheden i selskabsform, så jeg vil abefale dig som din revisor at vente med at afmelde virksomheden, til du har indgivet årsregnskab for 2010, medmindre du skal have det afmeldt af hensyn til at kunne få dagpenge?

Revisoren har jo ret i at der kunne komme en regning eller du skal lave en kreditnota og så kan du lige så godt få den med også. Ellers vil der bare være tale om 0 indberetning resten af året.

Du kan sagtens have ind og udbetalinger på kassekreditten efter virksomhedens ophør, hvis du driver det som personlig virksomhed. Er der tale om et selskab er sagen en anden.

Så snart du har betalt momsen synes jeg du skal gå i banken og lave en afvikling på kassekreditten, der er ingen grund til at lave det om til et lån, det giver kun udgifter i form at etableringsgebyr til banken, så få i stedet en aftale om månedlig nedskrivning af kassekreditten svarende til det beløb du indbetaler.

Hvis du går i banken inden du betaler momsen, kan du være sikker på at banken vil sige at de ikke låner ud til betaling af anden gæld, og så hænger du på gælden til skat med de høje gebyr og renter.

Derfor er rækkefølgen først betale moms derefter tale med banken.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Tusind tak for dit svar

Min virksomhed bliv i sin tid startet sammen med min mand  I/S..( jeg har haft mit daglige med butikken, mens har haft sit eget job, men selvfølgelig blev det regnskabsmæssigt kørt sammen når året var omme... 

Men, ved at han er klar over hvad der "foregår" og samtidig går med i banken, når vi skal have lavet en afvikling på kassekreditten, som jeg godt kan se ud fra det du skriver er den bedst økonomiske løsning, mener du så stadig helst jeg skal vente med at afmelde...

Jeg har fået et  job her fra august, så der skal jeg jo bruge mit skattekort.. Det bliver vel noget rod hvis ikke jeg afmelder inden, eller?

 

Venlig hilsen Hoest

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hoest:
Det bliver vel noget rod hvis ikke jeg afmelder inden, eller?


Nej. Du skal blot sørge for at få ændret dit/jeres skattekort så det afspejler, hvad du forventer at have i indkomst fremover. I og med at jeres forretning er lukket har du også en ide om hvad I har tjent i 2010. Det beløbe skriver du på en ændret forskudsregistrering sammen med det beløb som du forventer at tjene i dit nye job.

Henrik

Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Tænkte jeg spørger ikke mere, men gør det alligevel, kan vel ikke skade...

Det irretere mig jeg ikke fik spurgt min revisor om de spørgsmål her inden hendes ferie( kan jo vente til hun kommer tilbage) men sidder nu og har lavet momsen og har tiden til at få orden på sagerne.

Anders, du svarede mig at du ville råde mig til at vente med at afmelde, medmindre jeg skulle have dagpenge, det skal jeg nikke, men har fået job her fra august. Og Henrik også tak for dit svar.

Hvorfor er det bedst at vente ?

Hvis ikke jeg gør noget forkert i det her, vil jeg helst afmelde nu, tænker så at jeg har det liggende klar til min revisor når året er omme.

Har været inde og kigge i min skattemappe. Hvordan med skattekort til min nye arbejdsgiver( ja I griner sikkert nu) men når jeg har udvidet selvangivelse...Hvis jeg afmelder virksomheden og jeg derefter går ind og retter i forskudsopgørelsen, dukker det så frem, eller hvordan gør jeg her.

Butikken lukkede som tidligere skrevet ned 30/6.. Der er kommet lidt breve her først i juli vedr. butikken. Hvis jeg afmelder nu, skal jeg vel ikke skrive ophørsdato 30/6, men måske 31/7 ? Og, så bare angive 0 for juli måned ?

Har været inde og kigge på webreg, lige kigget ophørsblanketten igennem og  rubrik 4, hvis jeg forstår den ret skal jeg så her skrive  varerlagers værdi, det der er tilbage ?

Tusind tak til jer søde mennesker, der vil svare mig

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

hvis du har det bedst med at afmelde nu, så synes jeg du skal gøre det. men sørg for at få alt vedr. moms indberettet inden du afmelder, når først du har afmeldt moms hos skat kan du ikke længere indberette.

Din nye arbejdsgiver trækker selv skatteoplysningerne hos skat. man skal ikke længere aflevere skattekort.

Det mest korrekte er nok at skrive ophørsdato som den dato hvor du afmelder virksomheden. men begge datoer er en mulighed.

Med hensyn til webreg har jeg ikke lige været inde og set på  blanketten, så det overlader jeg lige til andre at svare på.

 

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Et sidste spørgsmål ! Som du måske vil svare på Anders

Jeg har hver måned fået girokort( skat ) som er kommet med forskudsopgørelsen

Nu betalte jeg det for juli her d. 20/7 , gjort er gjort, men skulle jo nok havde ladet være, hvis jeg afmelder fra. 30/6 eller føre jeg det bare ind den dato det nu er betalt i juli og så må min revisor skælde mig ud..

Venlih hilsen Hoest

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

jeg har lige skrevet hele svaret til dig og så laver amino igen nummeret med at det hele forsvinder ud iden blå luft. og så må jeg på forfra igen, hvorfor pokker kører amino så ustabilt?????

Nå, men til dit svar endnu engang!

Nu bliver det altså ikke så langt som jeg lige havde skrevet.

Den skat du betaler er en a`conto skat og idet du lukker din virksomhed, går jeg ud fra at du ikke har tjent penge/haft overskud, altså skal du heller ikke betale skat.

Skatten vil du få retur når regnskabet er lavet efter den 31/12 og indsendt til skat, så få revisoren til at gøre dette meget hurtigt. Hvis du skylder moms til den tid vil skat modregne i momsen. Men hvis du følger mit råd og betaler momsen over kassekreditten, får du skattepengene retur og dem kan du så bruge til at nedbringe kassekreditten med. Jeg synes din revisor burde have stoppet dine a`conto betalinger når hun kunne se at du ikke tjener penge/får overskud.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svaret  Anders

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)