Hej Alle Sidder her og skal afmelde min virksomhed til told og skat og vil høre om hvordan I ville gribe det an? Jeg har haft en lille butik, som jeg lukkede ned 30/6 ,dørene låst og lukket. Har igennem årene selv lavet det daglige regnskab samt moms regnskabet og haft en revisor til at lave årsregnskabet, alt i den fineste orden der. Da jeg taler med min revisor om det at lukke ned og herefter afmelde virksomheden til skat, siger hun at jeg behøver ikke være så hurtig med at få afmeldt, da der jo kunne fakturaer/kreditnotaer til virksomheden efter man havde lukket. Nu har jeg så også siddet og lavet mit momsregnskab, det varerlager der er tilbage er ikke værd at tale om kan være i en kasse, da inden jeg lukkede solgte ud til under indkøbspris, for at komme af med det. Min revisor laver jo så først årsregnskabet, når året er omme. Jeg har været inde på nettet for at kigge på den blanket, hvor man skal afmeld sin virksomhed og jeg kan ikke rigtig hitte ud af om, det lille varerlager der er tilbage, skal nævnes her eller om det bare skal ligge sammen med momsregnskabet og vente på min revisor? ( min revisor er rejst på ferie, så kan ikke lige spørge hende) Samtidig er jeg kommet frem til at jeg skal betale moms. Ville I ikke(som jeg normalt gør) betale den fra kassekreditten i stedet for at få en afdragsordning på momsen, så har jeg jo samlet gælden et sted. Gælden på kassekreditten regner jeg med at kunne få omlagt til et lån og så afdrage på den måde. Sidder her om er lidt rundforvirret, men jeg skærer det lige ud i pap, for mig selv. 1.Har lukket virksomheden 30/6 2010, har ikke afmeldt endnu 2.Har gæld på kassekreditten, samt skal betale moms, vil her pøve at lægge den om til lån, men skal jeg få orden på kassekreditten inden jeg afmelder virksomheden, eller kan jeg godt gå ind og lave ind/udbetalinger på kassekreditten efter jeg har afmeldt. Hvordan slutter man det i den rigtige rækkefølge, når man nu ikke kan komme udenom at der er gæld ved lukning( "kun" kassekredit) Håber I på gode svar
|
Hej Hoest.
Jeg synes du skal betale dim moms, idet renterne på kassekredit / lån er fradragsberettiget. Renter hos SKAT er temmelige høje og ikke fradragsberettigede, ligesom de tillægger nogle voldsomme gebyrer.
Jeg går ud fra at du ikke driver virksomheden i selskabsform, så jeg vil abefale dig som din revisor at vente med at afmelde virksomheden, til du har indgivet årsregnskab for 2010, medmindre du skal have det afmeldt af hensyn til at kunne få dagpenge?
Revisoren har jo ret i at der kunne komme en regning eller du skal lave en kreditnota og så kan du lige så godt få den med også. Ellers vil der bare være tale om 0 indberetning resten af året.
Du kan sagtens have ind og udbetalinger på kassekreditten efter virksomhedens ophør, hvis du driver det som personlig virksomhed. Er der tale om et selskab er sagen en anden.
Så snart du har betalt momsen synes jeg du skal gå i banken og lave en afvikling på kassekreditten, der er ingen grund til at lave det om til et lån, det giver kun udgifter i form at etableringsgebyr til banken, så få i stedet en aftale om månedlig nedskrivning af kassekreditten svarende til det beløb du indbetaler.
Hvis du går i banken inden du betaler momsen, kan du være sikker på at banken vil sige at de ikke låner ud til betaling af anden gæld, og så hænger du på gælden til skat med de høje gebyr og renter.
Derfor er rækkefølgen først betale moms derefter tale med banken.
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1