Jeg har ikke en webshop, men laver opsøgende salg. Og jeg har haft en FANTASTISK juli måned.
Allerede sidste år, mærkede jeg at tingene ikke var som de plejer i juli, og lavede derfor et par mentale ændringer i år :o) Og næste år, er jeg endnu mere klar end, jeg var i år.
Så mens mine konkurrenter enten holder ferie, eller sidder hjemme på salgskontorerne og bekræfter hinanden i hvor umuligt det er at sælge noget i juli, har jeg sprængt budgetterne og leveret næsten 3 gange så meget som jeg havde forventet. Juli har faktisk været min bedstee måned i år, og jeg har fået en ny kunde der pt. er min største, første konakt var i starten af juli, og aftalen blev underskrevet i sidste uge. Dertil har jeg fået en del mindre kunder, og nogle rigtig spændende opfølgninger i efteråret.
Dog skal man foretage 2 - 3 gange så mange opkald som i de øvrige måneder, men hvis man bruger alle disse opkald til at opdatere sit CRM system, er der ingen af dem der har været spildt.
Men det er sjovt som man har accepteret at det ikke er muligt at sælge noget i juli måned, samt perioden ca.15. december til ca. 15. januar. Det er altså 2 måneder ud af 12 mulige, hvor man alene med lavere salgsbudgetter, accepterer/signalerer at det er ok at sælgerne ikke sælger en dyt. Men okay, for os der ikke helt tror på det, er vi forholdsvis alene derude, og så er der en hel uge endnu :o)
Men som webshopejer, kan jeg godt forestille mig at der er lidt mindre at lave end normalt. Jeg ved ikke om det ville kunne blive bedre med at par kanonkampagner til sin mailingliste eller andet. Kunderne er der jo stadig, de skal måske bare motiveres lidt ekstra, til at sidde inde og shoppe :o)
EDIT: Der kan man se, at jeg ikke har nogen webshop... De ser nok ikke et nyhedsbrev, hvis de ikker sidder ved computeren :o) Så måske en løsning kunne være at man både laver et nyhedsbrev, og en SMS service. Hvis man får tilpas mange SMS tilmeldinger, kan man måske lave en super SMS kampagne, der får kunderne ind i skyggen ved PC'en.