Jeg tillader mig at supplere med lidt juridisk input. Thomas har sendt mig en PM og jeg hjælper ham med det konkrete spørgsmål dér. Her vil jeg komme med generelle kommentarer til emnet.
Thomas' spørgsmål er meget relevant og er fx af stor betydning for andre affiliate-iværksættere, der ønsker at promovere en tredjeparts varemærkebeskyttede produkt. Uden juridisk indsigt synes jeg ikke det står indlysende klart, om man kan registrere domæner, hvori varemærker indgår, eller ej.
Men spørgsmålet står relativt klart i praksis. Klagenævnet for Domænenavne, DK Hostmaster og domstolene ser som udgangspunkt anvendelse et varemærke i et domænenavn som ulovlig.
Hvad risikerer man hvis man registrerer et domæne, hvor et varemærkeindgår?
- At blive indklaget for Klagenævnet for Domænenavne med påstand om overdragelse
- At blive indklaget for DK Hostmaster med påstand om suspension, blokering og sletning
- At blive sagsøgt med påstand om erstatning for varemærkekrænkelse og overtrædelse af markedsføringsloven
Grundlæggende skal der være tale om "risiko for forveksling". Der skal altså være en risiko for, at brugeren tror, at der er en officiel sammenhæng mellem det registrerede domæne og det involverede varemærke.
Et eksempel: Klagenævnet for Domænenavne fandt, at "telenordshoppen.dk" var forvekseligt med "telenor" og skulle derfor overdrages til Telenor. Bemærk, at navnet ikke identisk, men "telenord" blev altså fundet forvekseligt med "telenor", hvilket giver god mening.
Man kan forestille sig situationer, hvor det ville være lovligt at registrere et varemærke i et domænenavn. Men i givet fald skal det være helt klart, at der ikke er sammenhæng til varemærkeindehaveren. Et eksempel kunne være, at man solgte brugte produkter. Her er det min påstand, at fx "salgafbrugtebreitlingure.dk" vil være lovligt, jf. princippet i varemærkelovens 5, stk. 1, nr. 3.
Men generelt skal man være varsom og være klar over den risiko, der består. At der fx er mange .dk-domæner, der kører med store varemærker i domænenavnene kan der være flere årsager til. I visse tilfælde ønsker varemærkeindehaverne ikke at forfølge spørgsmålet, i nogle tilfælde ser indehaveren brugen som positiv og i nogle tilfælde har indehaveren givet samtykke til brugen.