Kære Amino'er Jeg har fundet et par virksomheder som levere IT-udvikling i udlandet blandet andet i mellemøsten og indien Men jeg er blevet lidt i tvivl, om reglener og bogføring etc. EX. Jeg beder en virksomhed i udlandet om at udvikle/videreudvikle/administrere en hjemmeside til mig og sende mig en faktura hver måned, hvor jeg så sender dem beløbet fra Danmark. Det skal også sige at mine hjemmesider er kun brugbare i udlandet og har ikke meget med danmark at gør Skal jeg registreres som importører når det gælder service ydelser? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på med hensyn af køb af service/it ydelser i udlandet? På forhånd tak |
Hej Tadzen.
Jeg har selv lidt erfaring med køb af serviceydelser i udlandet.
Det er nu slet ikke så vanskeligt:
Du skal ikke importør registreres.
Når du betaler beløbet, skal du bogføre hele beløbet inc. den moms du betaler i udlandet, uden moms, da du ikke får fradrag for momsen. Du får heller ikke fradrag for momsen, selv om du køber service i et andet eu land. Kun varer er der momsfritagelse for, dog med enkle undtagelser, men dem ryger du ikke ind i med det du har brug for her.
Jeg anbefaler du kun betaler via bankoverførsel, af hensyn til bogføring, aldri betal med western union og lignende, da det kan være svært at dokumentere hvor pengene er havnet, og det risikerer du at skulle i disse terror tider.
Jeg har en konto i min kontoplan jeg kalder "Inlejet arbejdskraft, andre ikke eu-lande" der ikke bliver beregnet moms på. Her bogfører jeg hele beløbet, for selv om jeg ikk kan modregne moms, må jeg gerne skrive den af som udgift.
Har selv fået lavet lid webarbejde i indien. en god ting at huske på, hvis de vil have forudbetaling: aftal at sende fx 10-20% og betale resten når arbejdet er gjort. så længe det er dem der har penge tilgode, arbejder de, det er ikke altid tilfældet når det er omvendt :)
dbh
Kenneth Pihl
www.worlderotics.eu